Slår folk å är otrevlig mot alla!
hej, det är så att jag har varit depremerad i 2 åe (själv diognaserat mig själv) jag ttcker inte om saker som jag har gillat och jag blir bara förbannad på alla människor runt omkring mig (förutom min flickvän), jag har skärt mig massor och är trött på folk som skömyar över självskade beteende i min skola. jag HATAR även alla mina så kallade "vänner" för det är så jag litar nästan inte på någon. jag vill verkligen inte gå ut eller gå på träningar men jag har inget val. jag kommer INTE söka hjälp hos någon jävla psykolog för jag litar inte på dom eller någon annan. rent ut sagt kommer jag kunna må bra nån gång?! jag har försökt så jävla länge och jag blir oftast förbannad på mig själv å folk i min omgivning så jag slår folk å är otrevlig mot alla! men ok.. jag hatar typ alla
arg och ledsen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Jag tror visst att du kan må bra men du måste försöka se till att ditt hat inte hindrar dig. Att du skriver till oss kanske ändå är ett första steg till att söka hjälp – att prata med någon om hur du mår?
Du säger att du inte litar på någon ”jävla psykolog”. Varför ska du göra det innan du träffat någon? Vad skulle hända om du hade fel? Om du träffade någon som du tyckte är bra? Då kanske du fick en möjlighet att prata om vad som ligger bakom och om hur ledsen du också är.
Du skriver att du själv har diagnostiserat dig som deprimerad. Men varför är du det? Du skriver också att du skärt dig massor. Det brukar man göra om man har mycket ångest. Men varför?
Du skriver inget om vad som kan vara orsaker till din depression, din ilska och din ledsenhet. Något är det som gör dig så besviken och förbannad på människor omkring dig. En sak skriver du – att du försökt må bra länge men när du inte lyckas så blir du förbannad både på dig själv och andra.
Försök att lindra självhatet, försök att inte straffa dig själv – försök att hantera ditt hat så du inte blir självdestruktiv. Att inte ta emot hjälp kan ibland vara ett sätt att inte ta hand om sig själv på ett bra sätt.
Men du skriver att du har en flickvän och henne blir du inte förbannad på. Jag tror att där finner du något du mår bra utav och sidor av dig själv som inte bara är hatiska. Det ska du ta vara på!
Lycka till!