Har under de tre senaste åren hallucinerat
Hej BUP,
Har under de tre senaste åren hallucinerat och även hört röster men har aldrig fått någon hjälp av er i den formen jag behöver.
Har gått till BUP de tre senaste åren och bytt från psykologer till kuratorer fram och tillbaka då de jag har haft har slutat varje gång. Har aldrig kunnat ha en fast punkt hos er och har inte haft någon jag kunnat litat på till hundra procent men har varje gång försökt berätta om mina hallucinationer och förklarat hur det ligger till. Problemet är att ingen jag har haft har tagit mig seriöst. När jag försökt prata om det har de sagt "men alla hallucinerar någon gång i livet" eller "hur vet du att det ens var en hallucination vet du vad det är?".
De tre senaste åren har jag sett människor som inte funnits, har hallucinerat flertal gånger att jag blir dödad eller att de försökt döda mig. Jag ser barn som brukar sätta sig på mina bokhyllor och stirra på mig. Jag ser människor som går fram och tillbaka i min lägenhet. När jag ser dom känns det väldigt verkligt och jag får panik men när de försvinner inser jag att vad jag så egentligen inte fanns och att det bara var jag som såg de. Har även hört röster flertal gånger, det har inte varit en röst specifikt men flera röster som bara skriker och skriker.
I januari i år var jag helt borta och hade ingen uppfattning om verkligheten överhuvud taget. Jag var helt säker på att jag var jagad och att folk försökte mörda mig. Jag klarade inte av att äta på en vecka för jag trodde maten var förgiftad och jag kunde inte dricka vanligt dricksvatten för jag trodde att även det hade blivit förgiftat. Jag försökte lägga in mig på akuten under den veckan men ingen tog det seriöst och de lät mig inte komma in.
Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till för jag klarar inte av mina studier när jag mår så här och inte får någon hjälp, jag vet inte hur jag ska klara av vardagen om inte det här försvinner.
-

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är svårt att förstå att det blivit så illa som du beskriver. Men jag tycker inte du ska ge upp utan fortsätta försöka hitta någon som kan hjälpa dig och som du känner tar dina problem på allvar.
Det är svårt att här utan att känna dig mer gå in på hur du ska få hjälp på ett bra sätt. Men du själv beskriver att du behöver kontakt med någon som känns trygg och som lyssnar på din egen beskrivning av vad som du upplever. Jag tror också att du vill ha en längre kontakt och det är kanske en bra tanke för dina hallucinationer verkar varierar i styrka och omfattning. Så illa som det var i januari verkar det inte vara nu, eller?
Du skriver inte varför du haft BUP kontakt senaste tre åren? Har det varit pga dina hallucinationer eller har du haft/har andra problem också? Har du fortfarande kontakt med BUP eller vill du ta kontakt igen? Jag tänker att du också skulle kunna söka hjälp på en vårdcentral, även om BUP nog är första alternativet.
Frågan är vad du kan göra om du återigen känner att den du möter inte tar dig på allvar eller om du känner att det är svårt att lita på personen.
Jag tror det blir väldigt viktigt att du verkligen vågar säga till om du känner att du inte blir tagen på allvar eller om du känner att du har svårt att lita på den andre. Jag vet att det kan vara väldigt svårt att säga sådana saker, men likafullt väldigt viktigt för det ger den andre och er båda en chans att komma vidare.
Kanske skulle det kunna vara till hjälp att du tar med dig ditt brev och vårt svar som en hjälp att få den du möter att förstå vilken hjälp du så väl behöver och önskar.
Lycka till!