Vet liksom inte vem jag är längre
Hej! Jag tror jag kanska är underviktig. Väger xx kg och är 13 år. Är det normalt? Är 1,50 lång. Sedan har jag ganska mycket psykiska problem. Min bror har inget hem eller pengar. Han får ej bo hemma av mina föreldrar efterson han har haft problem med droger. Så de vill ej ha han i huset. Vad jag vet kan han bo på gatan. Har ej sett honom på typ ett år och är livrädd för att han ska skada sig själv eller någon annan. Mina föreldrar bråkar ganska mycket också. jag tror min mamma kan vara otrogen... hon kommer hen vid typ kl 10 varge kväll och säger att hon var på "jobbmöten" eller att hon "tränade". Min andra bror har flyttat till Barcelona och har ej sett han på tp 5 år. Min bror (han som ej har något hem) har även ej varit sig själv sen jag såg han. Jag saknar han... Jag vet liksom inte vem jag är längre... har börjat vara med killarna. Har även klippt mitt hår kort som fhan. Jag bra känner ej mig själv längre...
Snälla svara / Anna

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Jag undrar vad som händer med dig? Att uppleva att man inte riktigt vet vem man är kan vara väldigt obehagligt och oroande även om många i din ålder ofta kan känna sig osäkra på vem de är och vem de kommer att bli. I tonåren förändras både kropp och psyke under kort tid.
Du har också andra saker att oroa dig för. Dina föräldrar bråkar ganska mycket och du är väldigt orolig för din bror. Du har inte sett honom på ett år och det är en väldigt lång tid att vara orolig på och dina andra bror har du inte sett på 5 år.
Du låter ensam och saknar dina bröder och det låter som du saknar en trygg familj. Kan du prata med dina föräldrar? Kanske är det svårt för dig att få uppmärksamhet och hjälp av dem när de verkar ha så mycket andra bekymmer? Jag tycker du ska försöka och om det inte går så bra tycker jag du ska ta kontakt med skolkuratorn och skolsyster. Med skolsyster kan du ta upp din oro kring din vikt och med skolkuratorn dina problem. Jag tror du skulle må bra av att ha någon att prata med. Du skulle också kunna ta kontakt med en Ungdomsmottagning där du bor. Där kan du prata både om din vikt och de andra problemen du har. Du också få stöd och hjälp genom att chatta på Tjejzonen.
Lyckat till!