Var ska jag söka hjälp
Hej,
Jag vet inte om det är ok för mig att skriva hit men jag vet inte vad jag ska göra.
Jag är 18 år och har haft kontakt med mest socialtjänsten men även bup pga att båda mina föräldrar är svårt psykiskt sjuka. Jag har alltid bott växelvis hos en fosterfamilj och mina föräldrar, men under tonåren bodde jag bara i fosterfamiljen eftersom mina föräldrar i princip är kronsikt psykotiska och kan inte ta hand om sig själva. När jag började bli lite nedstämd och apatisk för ett tag sen trodde alla direkt att jag började insjukna i en psykos enbart pga av mina föräldrar. Så jag fick neuroleptika i förebyggande syfte eftersom alla var så säkra på att jag skulle bli psykotisk och tänkte att det är bra att behandla mig tidigt.
Jag slutade ta medicinerna nyligen och jag vet inte om det är stress och oro eller om jag faktiskt håller på att gå in en psykos. Jag har alltid haft lite "små" hallucinationer men nu har det blivit mycket mer och jag vet inte om det är högljudda tankar eller om faktiskt är röster jag hör. Men framförallt är det paranoian som är absolut värst. Jag går inte längre it, för när jag är ute känns det som att bokstavligen alla stirrar på mig och vill göra mig illa. Så fort en bil stannar nära mig är jag övertygad om att dom ska kidnappa mig eller skjuta mig platsen. Värst är polis och ordningsvaktar. Jag bor nära en polisstation och det kör ofta polisbilar förbi och det känns som att dom är ute efter mig och att dom medvetet kör där för att komma åt mig. Jag har tejpat tidningar för fönstren för att dom inte ska kunna se mig men dom tar kontakt via tv och internet istället. Små subtila signaler som säger att dom ändå ser mig och ska ta mig. Absolut allra värst blir det när jag har sovit dåligt. En natt sov jag ingenting och jag har aldrig haft så mycket hallucinationer som då, hela lägenheten luktade bensin och jag luktade bensin och jag hörde röster utifrån och från tv som bara skrek att jag snart skulle brinna ihjäl, att jag skulle dö och att det skulle bli aska av mig. Då hade jag inget annat val än att supa ner mig själv och slå huvudet i väggen så att jag skulle svimma för att få allt att sluta och få sova.
Jag vet att allt det här är helt ologiskt och jag vet själv att allt är otroligt och att det är hjärnan som spelar mig ett spratt. Men det känns som att det är sant, att alla är ute efter mig, även om jag tänker att det måste vara omöjligt. Jag vet att rösterna inte är verkliga men det är svårt att ignorera. Samtidigt kanske allt detta är stress, jag bor själv i en lägenhet och jag vet att det kanske inte är så bra att jag isolerar mig som jag gör och att jag kanske skulle behöva männsikor runt omkring mig för att inte tappa greppet helt. Jag går aldrig ut, undviker dator och tv för att inte trigga igång någonting men detta leder istället till att jag sitter själv i mörkret dag in och dag ut , jag gör ingenting och isolerar mig själv med mina tankar ännu mer. Skolan har jag inte gått till på flera veckor. Om jag får t ex ont i huvudet så tänker jag att polisen lyckats föra in gas i rummet och att jag snart ska gasas ihjäl i plågor, minsta lilla grej blir att jag tänker att någon ska döda mig vilket gör att jag är förlamad av dödsångest hela tiden. Så jag dricker väldigt mycket vilket inte heller är bra, men tanken och känslan på att jag ska dö är outhärdligt.
Så jag undrar var jag ska söka för hjälp. För såhär kan jag inte ha det. Men jag vet inte om jag skulle våga gå utanför dörren. Förut var det bup men det är jag för gammal för. Jag bor i Stockholm och det skulle underlätta något.

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss när du mår så här för så här ska du inte behöva ha det.
Du säger att du nyligen slutade ta medicinerna. Kanske hör det ihop med att du börjat må så dåligt. Att du är hemma från skolan och inte heller går ut bidrar säkert också.
Som du själv säger behöver du få hjälp med detta. Det verkar som du sedan du blev 18 och för gammal för BUP inte längre har någon kontakt med vården. När man fyllt 18 räknas man som vuxen och man vänder sig då till vuxenpsykiatrin som har en särskild enhet som kallas för Unga vuxna och också en enhet för psykotiska tillstånd. Vuxenpsykiatrin kan hjälpa dig både med att se över medicineringen och med samtal ungefär som på BUP.
Du kan själv ringa den vuxenpsykiatriska öppenvårdsmottagningen i din kommun som du hittar på Vårdguiden. Du kan också vända dig till din vårdcentral som kan skriva remiss till vuxenpsykiatrin. Skolkurator eller skolläkare kan också skriva en remiss om du vänder dig till dem. Och om du mår akut dåligt ska du vända dig till akutmottagningen på närmsta sjukhus.
Vänta inte! Med hjälp kommer det inte att vara så här!