Hur ska jag kunna bli glad igen?
Hej, jag tänkte bara fråga en sak om depression.
Jag har inte mått så jätte bra på sista tiden och det har mina kompisar även märkt, jag har mest velat vara ensam, skadat mig själv, inte sovit någonting, och bara tänkt på döden.
Jag tog ett depressionstest idag och det stod att jag hamnat i depression, kan det vara så?
Jag är ledsen hela tiden men försöker att hålla mig på bra vägar men det går inte, finns det någon medicin mot detta? Jag vill bara bli av med allt dethär, vill må bra igen som förut.
Mår dåligt över allt, är inte med kompisar längre för jag kan inte vara glad längre, hur ska jag kunna bli glad, jag behöver hjälp så fort som möjligt med detta.
Finns de några råd, eller är det någon som känner likadant? :(
- Deppig tjej

BUP svarar:
Hej Deppig tjej och tack för ditt brev.
Du verkar riktigt ledsen. Så ska du inte behöva ha det såklart. Det finns bra hjälp att få och jag tycker det är jättebra att du skriver till oss som ett första steg.
För att få reda på om man har diagnosen depression behöver man träffa en psykolog eller läkare som gör en bedömning. Det kan kan man göra antingen hos BUP eller på en vanlig vårdcentral. Depression och nedstämdhet är vanligt, såpass vanligt att vi ibland talar om det som en folksjukdom.
Något av det viktigaste när det gäller god psykisk hälsa är att ha en fungerande sömn, att äta regelbundet och att aktivera sig och göra roliga saker. Tecken på att man inte mår bra är när man börjar få svårt med just de sakerna, till exempel ligger och vrider och vänder på sig i sängen, inte kan komma till ro, vaknar upp under natten, eller alldeles för tidigt. Man kanske tappar aptiten, eller äter för mycket eller tycker ingenting smakar gott längre.Kanske tappar man helt lusten att göra sådant som man normalt tycker är roligt.
Grejen är att även om det känns som hela kroppen skriker NEJ till att gå ut och röra på sig, följa med kompisarna på bio, äta frukost eller hänga med föräldrarna framför fredagsmyset så måste man göra det ändå.  Inte för att plåga sig utan för att det helt enkelt är bra för en, på sikt.
Jag tycker inte du ska vänta med att berätta för någon att du inte mår bra och att du behöver hjälp. Dina föräldrar kan ringa BUP eller Vårdcentralen.
Ibland kan det kännas bra att chatta med någon och då kan jag verkligen rekommendera Tjejzonen.
På Snorkel finns massor med bra tips på vad man kan göra själv.
Jag vill skicka dig massor med pepp och stöttning. Det går att komma ur detta och få ett bra liv, jag lovar!
Ta god hand om dig, det är du väl värd.