Prestationsångest
Jag går i 6:an och lider av prestationsångest. Det är väldigt jobbigt för snart ska vi få betyg, och jag kan inte vara nöjd förrän jag får högsta betyg i allting. Jag vet att jag inte kommer få det, och därför kommer jag få väldigt mycket ångest när jag får mina betyg. Jag är även särbegåvad, vilket innebär att man typ kan vara väldigt duktig i skolan. Men har haft dåliga lärare i alla år, så har aldrig fått lära mig något på min egen nivå. Så därför känns det som att jag borde få högsta betyg, men när jag inte får det hatar jag mig själv och tänker att jag borde ha klarat detta.
Jag kan heller aldrig tänka på något annat än skolan. Om det är helg tänker jag bara på skolan och blir stressad över alla prov och sånt vi har. Gråter varje dag för att jag är så stressad.
Om det är skola dagen efter, som nu, vill jag inte vakna för att jag vet att jag kommer vakna med ångest.
Jag bara orkar inte med mitt liv just nu. Har haft det såhär i nästan 2 år nu, och orkar verkligen inte mer. Vill inte prata med någon vuxen, för jag vill inte att någon ska veta, utan jag undrar om jag kan hjälpa mig själv ur detta?
Kan även tillägga att jag hatar mig själv. Jag gillar egentligen mig själv, för jag har alltid varit mig själv och aldrig brytt mig om vad andra har tyckt, men så är det inte längre. Jag tänker att jag är dum i huvudet, och äcklig och ful, och att ingen gillar mig. Har även börjat klanka ner på min kropp. Har aldrig haft problem med min kropp men nu är det som att något säger att jag är tjock och ful, fast jag egentligen vet att det inte är så. Jag är verkligen rädd för att jag ska få en ätstörning eller liknande, för just nu hatar jag bara min kropp. Hade bra självförtroende innan, men nu är det på noll. Så fort jag får chansen tänker jag något elakt om mig själv. Har en Youtubekanal som jag brinner för, men när jag får en elak kommentar träffar den fast jag vet att det inte är sant. Vill jobba upp mitt självförtroende så att det inte påverkar mig, och att jag själv slutar tänka elaka saker om mig själv.
Jag vill bara få hjälp med mina problem, helst utan att blanda in några vuxna för vill klara av detta själv. Så snälla, hjälp.
Kajsa

BUP svarar:
Hej Kajsa och tack för brevet!
När jag läser ditt brev kommer jag att tänka på en karusell som inte stoppar. Karusellen ser ut så här tror jag: höga krav på dig själv (du är ju dessutom särbegåvad och borde klara), skolan fungerar dåligt vilket ger dåliga resultat, samtidigt tycker du ju att du borde klara leder till sämre självkänsla/förtroende leder till självhat som gör att skillnaden mellan vad kan visa upp i skolan och vad du tycker att du borda klara blir stor.  Och så går det går bara runt, runt och runt.
Hur få stopp på det här? Oavsett hur mycket du ogillar tanken tror jag inte du kan få stopp på karusellen själv eftersom du sitter på den. Du behöver nog hjälp att komma ur det här. Om det är dina höga krav på att presterar som gör dig ovillig att be om hjälp vet jag inte. Men jag tror att det är så. Om man har stora förväntningar på att klara allt själv kan det vara svårt att be om hjälp. Det kan ju uppfattas som att man är svag. Jag tycker inte att det är så. I ditt fall tror jag att det skulle vara en modig handling att gå mot din instinkt att inte be om hjälp. Kanske att ingen förstår ditt läge eftersom du antagligen inte har vanan att be om hjälp.
Och det är klart att du blir sårbar för taskiga kommentarer (jag tänker på YouTube- kanalen) när du redan är så påverkad av den här karusellturen du är inne i. Självförtroende och självkänsla är sådant som man får genom att lyckas med saker som skola, sociala relationer, övervinna svårigheter etc. Och i ditt läge behöver du hjälp med det.
Jag skulle föreslå att du till börja med pratar med en förälder och berättar om hur du har det.  Sen har jag en annan fundering, varför har du bara skolan i huvudet? Finns det inte annat som kan göra livet värt att leva. Jag tror att du skulle må gott av att ha lite mer i livet (i och för sig har du YouTube, men det finns även annat som kan vara spännande).
Önskar dig det bästa!