Har jag någon funktionsnedsättning?
Hej BUP!
Jag är en tolvårig kille som känner sig annorlunda jämfört med andra. Jag har rätt svårt att vara med kompisar, jag förstår aldrig skämt, jag ser världen i detaljer, allt måste gå till i en speciell ordning, jag förstår inte andras känslor och tankar, olika tyger&ljud och ljus känns obehagliga, jag måste ha rutiner eftersom annars blir det jobbigt, jag älskar vetenskap men många blir irriterade på mig eftersom jag pratar om det jättemycket och slutligen jag hatar alla ologiska ämnen i skolan.
Har jag någon funktionsnedsättning?
Ali

BUP svarar:
Hej Ali!
Jag tycker att du skall vända dig till skolhälsovården och fråga. Om du har en funktionsnedsättning handlar det att vardagen inte fungerar både hemma, på fritid och i skolan. Ofta gör vi utredningar för att bättre förstå varför det inte fungerar när det inte fungerar. Men då är ett första steg att beskriva hur det ser ut.
Det du berättar om skulle kunna ställa till det i vardagen men det måste inte göra det. Vardagen kan fungera även om man har ”egenheter” eller saker man själv inte tycker är önskvärda. Funktionsnedsättning märks i vardagen och därför tycker jag att ett prat med skolan kanske kan ger dig mer information att gå vidare med eller att låta det vara som det är.
Lycka till!