Ångest över allting
Hej, jag är en snart 15 årig tjej. Jag tror inte jag mår så bra, och jag vägrar att prata med någon kurator eller vuxen. Jag tänker inte det. Jag förstår att inte ni kan hjälpa mig eftersom jag inte vill "sammarbeta". Men jag vill bara få ut mig det här. Eller finns det någonstans man kan chatta anonymt med en person på nätet. För jag har så svårt att prata om detta irl.
•Ångest över mat och vikt:
-Jag har nästan vart underviktig i hela mitt liv, jag är fortfarande på gränsen till underviktig tror jag. Jag är 170 cm lång och väger från 50-53 kg. Jag väger för det mesta 51-52 kg, men då har jag sån grov ångest. Mitt mål är nämligen att väga 48-50 kg.
•Dåligt självförtroende
-Jag hittar bara dåliga sidor hos mig, och inga bra. Alls. Jag duger inte till någonting ovh jag är inte bra på någonting häller.
•Prestationsångest
-Jag lever med prestationsångest konstant verkligen. Allt från att vara en "rolig vän" till skolan och till och med om om jag skulle hämta en penna till en kompis, så skulle jag tänka "håller jag pennan rätt nu", "nu måste jag ge den bra till hen" osv, och jag vet, det ör jöttetöntigt. Det med pennan var ett väldigt dåligt exempel, men hoppas du/ni förstår.
•Mer ångest jag har
-Ångest över pengar
-Ångest över döden (ändå tänker jag att det skulle vara skönt att slippa detta.)
-Ångest över hur dem i min närhet mår (Får till och med ångest om t.ex pappa påstår att något är rött, så kollar jag upp det, så visar det sig vara rosa.) (jättedåligt exempel)
-Ångest inför framtiden (jag kommer aldrig lyckas, få familj och vänner)
-Ångest över skolan
-Ångest över vänner (Det känns som att alla hatar eller har något emot mig så fort jag öppnar munnen. Jag har frågat mina närmaste vänner, men de säger att det inte är så. Men jag märker ju.
Allt detta är jättesvårt att att förklara, och allt som jag vill få fram går inte att förklara. Men som sagt, finns det någonstans man kan chatta med en kurator eller liknande? Förstår att det kanske är svårt att svara på detta. Tack på förhand!
Jaa, vad ska man ha för signatur? Ä

BUP svarar:
Hej!
Du är väldigt bestämd på att inte vilja träffa någon professionell person för att tala om din oro och ångest över - ja, över i stort sätt allt som tillhör vardagslivet. Jag respekterar din inställning och tänker inte komma med haranger om varför det är bra att i personliga möten fundera tillsammans med någon vad är det som får dig att vara så orolig, vilka erfarenheter du har och vilka styrkor du kan använda för att hitta olika sätt att hantera allt det du skriver om.
Istället bifogar jag en lista på nätsidor som du kan kontakta och speciellt rekommenderar jag tjejzonen.se eller föreningen Tilia där du kan chatta.
Det finns bara något som jag inte kan låta bli att tillägga. Det du räknar upp tyder på en inre osäkerhet hos dig. Man skulle kunna koka ner det till den vanliga plågsamma frågan hos många undomar: "duger jag????". Det är inget skämmigt att ta upp det personligt eller via chatt, det är så många som brottas med samma grundfråga.
Det är bra att du vill hitta  någon utväg från detta ångestladdade tillstånd. Det är helt ok att börja på en chattsida och så får du se om det kommer att räcka eller om du så småningom kommer fram till att det inte är så farligt att prata om det svåra.