Vad kan mina overklighetskänslor bero på?
Hej!
Jag har under en längre tid känt att jag lider av overklighetskänslor, att jag lever men att det känns som att jag inte vet vart jag är eller vad jag gör? Har googlat lite och läst att det finns nåt som heter derealisation, insåg även snabbt att när andra personer som lider av det beskriver hur de känner, könner jag igen mig så väl.
Ofta i skolan kan jag höra precis vad läraren säger, men jag har fortfarande ingen aning om vad dom säger?
Vad kan allt detta bero på??
S

BUP svarar:
Hej!
Jag kan inte konkret svara på vad dina overklighetskänslor kommer sig av eftersom jag vet så lite om hur du har det. Mitt svar blir därför mer allmänt om hur man kan tänka om det. Det är relativt vanligt att få det ibland men om man får det ofta och under längre tid så tycker jag att det ska tas på allvar och du ska gå och prata med någon.
Det kan ha många olika skäl. Det kan komma för att man är stressad och orolig och då får svårt att koncentrera sig och liksom "försvinner bort". Det kan också komma efter att man upplevt något som varit mycket skrämmande för en, som en reaktion på ett trauma. Om man under uppväxten upplevt svåra och skrämmande saker upprepade gånger så kan det vara en reaktion på en plågsam verklighet.
Det kan uppstå vid svåra sömnstörningar.
Ibland kan det komma efter det man använt droger, cannabis eller annat.
Derealisation kan faktiskt även komma vid rubbningar i hörseln, som vid öroninflammation.
Det kan slutligen även vara ett symtom vid neurologisk störning eller vissa psykiatriska tillstånd.
Så, mitt råd är att du försöker att prata med någon om hur du känner. Om du kan prata med dina föräldrar så börja med dem så kanske de kan hjälpa dig att söka vidare, till exempel till BUP mottagning (du hittar adress och telnr till närmaste här på förstasidan). Annars kan även skolkurator vara ett alternativ.
Jag tycker att huvudsaken är att du pratar med någon rätt snabbt. Det är så vanligt att man blir orolig och rädd och tror att man håller på att bli tokig av de här symtomen. Det är så onödigt att gå omkring och oroa sig för det. Det finns bra hjälp, du behöver reda ut vad overklighetskänslorna kommer sig av just för dig tillsammans med någon.
Hoppas att du fått någon hjälp av dessa tankar så du kan gå vidare, söka hjälp och kunna ta itu med dina upplevelser.