Känner mig tom och ihålig
Hej! Jag fyller femton snart och har sedan några år tillbaka känt mig nedstämd och inte haft någon ork att göra saker. Jag gråter ofta på kvällarna och har ingen aning om varför jag mår dåligt. Jag känner mig lixom bara tom och ihålig, det skulle betyda mycket om jag fick ett svar.
M

BUP svarar:
Hej M!
Tack för ditt brev. Du beskriver en tydlig känsla av nedstämdhet som har funnits hos dig under lång tid. Du säger att du inte vet varför det känns så här. Men om du förstod mer om det skulle det kunna hjälpa dig.
Det kan finnas olika anledningar till varför du mår så här. Känner du dig pressad av skolan och får du i så fall det stöd där som du behöver?
Har du bra kompisar eller är du mer ensam än du själv vill?
Hur har du det hemma i familjen? Har du kunnat tala med dina föräldrar om hur du mår eller försöker du klara allt ensam?
Jag tror det skulle vara bra för dig att tala med någon om hur mår och hur du har det omkring dig och få hjälp att förstå mer om varför det är så här. Då kan det bli möjligt att göra det bättre.
Du kan t ex vända dig till skolkuratorn eller till ungdomsmottagningen i din hemkommun.
Det kan också finnas kroppsliga anledningar till att man känner sig trött och nedstämd, som blodbrist eller annat. Därför kan det vara bra att du också går till vårdcentralen och kontrollerar dina värden. Vårdcentralen kan också ofta erbjuda någon att tala med om hur man mår känslomässigt.
Lycka till!