Sexuellt utnyttjande
Hej! Jag är en 16-årig tjej. Jag har varit med om ett sexuellt utnyttjande. Kanske till och med övergrepp. Jag vet inte. Vi hade inte sex men han gjorde saker mot min vilja och försökte tvinga mig till saker. Dock valde jag själv att träffa honom. Jag visste inte att det skulle bli som det blev. Han kände inte personen, vet inte vad han heter, hans ålder eller ngt. Skulle knappt kunna beskriva hans utseende. Jag undrar om jag skulle kunna berätta för BUP (har redan kontakt där) utan att de berättar för mina föräldrar och gör en polisanmälan? Jag ska berätta för en en vuxen i min närhet som jag litar mycket på innan jag berättar för BUP. Jag känner inte heller att jag är så påverkad av vad som har hänt och vill bara fortsätta mitt liv som vanligt. Är jag säker på att jag kan berätta för BUP utan att något händer?
anonym

BUP svarar:
Hej och tack för brevet!
På din fråga vill jag svara att du bestämmer ju själv hur mycket och vad du vill berätta.
Vår första uppgift på BUP är förstås att erbjuda vård och hjälp till den som behöver och i de fall som det behövs, se till att den vi träffar är skyddad.
Vi på BUP har anmälningsplikt när vi blir oroade för en ungdom eller barn far illa. Så det gör förstås det inte självklart vad som händer om du berättar. Om du lever ett riskfyllt liv vilket gör att det kan hända igen kan det ändra hur man förhåller sig till saken. Samtidigt beskriver du att du inte lever i fara just nu utan att detta var en händelse som är över och då finns mindre anledning till att åtgärda och skydda. Du kan ju alltid beskriva ditt dilemma för din BUP kontakt och fråga hur han eller hon ställer sig till detta och anmälningsskyldigheten. Är det möjligt att prata om händelsen utan att gå in på detaljer?
Som BUP-arbetare tycker jag att det är viktigt att erbjuda hjälp och stöd till den som har det svårt. Därför tycker jag att det är viktigt att de patienter jag träffar kan känna sig fria att prata om det de vill och önskar. Så hur din BUP-kontakt ser på saken får du fråga hen om.
Önskar dig det bästa!