Sorg förvandlas till ilska
hej jag är ganska ung och lider av en depression. jag orkar ingeting den senaste tiden. Det känns som allt är mitt fel. Jag blir så arg för min sorg förvandlas till ilska. ibland orkar jag det inte. Jag är inte mobbad eller något sånt men det känns som om ingen i omvärlden uppskattar mig. Som om jag är den där tjejen som ingen tycker om. snälla svar så snabbt som möjligt. Jag vill inte berätta något för skolsköterskan för hon sa att jag hade fetma när jag väger lika mycket som de andra tjejerna. Jag vill inte berätta för kuratorn för då kommer han veta vem jag är. Jag vill inte berätta för mina föräldrar. De skulle inte förstå. Jag har försökt men det funkar inte. jag har fått ångest också. Vad är meningen med livet jag orkar inte.
TJEJEN SOM ÄR DUM I HUVUDET

BUP svarar:
Hej och tack för brevet!
Vad är det för sorg du bär på och vart riktar du din ilska? Jag får intrycket att du tyvärr riktar ilskan mot dig själv. Ja du skriver ju att det känns som allt är ditt fel. Det som jag tycker är mest bekymmersamt är att du behåller dina tankar för dig själv och väljer att inte dela dem med någon. Det är lättare att ta reda vad som är meningen med livet om man pratar med andra om det istället för att försöka ta reda på själv i sin ensamhet. Jag tror nog att det är en fråga man får brottas med hela livet, inte en som man kan finna ett färdigt svar på en gång för alla.
Eftersom du så noga berättar vilka du inte vill prata med kanske jag kan komma med ett förslag som skulle kunna vara ett litet steg att komma vidare. Ett första steg att förändra ditt liv kan vara att ringa till BRIS och prata med någon där. Då kan du fortfarande vara anonym men får en riktig människa att dela dina bekymmer med. Kanske det kan vara ett sätt komma vidare?
Önskar dig det bästa!