Tror ofta att jag inte duger
Hej, det är så att jag sedan pubertetsåren har kämpat med psykisk ohälsa. Började äta sertralin när jag gick i 8an och har gjort det sen dess. Mådde tillslut ganska bra och kände mig stark när jag började första året på gymnasiet. Tills jag slutade ta medicinen på våren och blev jätte dålig. Har diagnosen ocd. Började ta medicinen och mår nu bättre. Men saken är den att jag har jätte svårt med min relation till min pojkvän. Eller egentligen min relation till mig själv. Tror ofta att jag inte duger och oroar mig över allt och är rädd att han ska lämna mig. Får ångest och förstorar upp saker som har med honom att jag göra och har börjat skära mig när oron blir för stark. Spyr även upp maten ibland för att jag är rädd att han ska tycka att jag är tjock och lämna mig. Han har sett att jag gör illa mig och vet att jag har ocd. Han har varit stöttande. Men han vet inte hur jag känner kring mycket. Än så länge går det bara ut över mig. Men känner mer och mer att det kan förstöra relationen tillslut. Vet om att det är sjukt att jag håller på så här och detta har verkligen fått mig att inse hur dålig min självkänsla faktiskt är. Nu när jag är så rädd för att förlora något. Vet inte vad jag ska göra. Är rädd att jag har borderline personlighetsstörning eller något.
Tack på förhand
Dålig självkänsla

BUP svarar:
Hej och tack för brevet!
Jag tycker att om man har så många olika och allvarliga svårigheter som du beskriver, skall söka hjälp.
Om du är under 18 år är BUP rätt ställe.
Annars kan du pröva med Vårdcentralen så kan de antingen hjälpa eller remittera dig vidare. Du har fått Setralin utskrivet och kanske att den läkaren kan hjälpa att få rätt hjälp.
För jag tror att du behöver mer än Setralin. Medicinen behöver kompletteras med någon form av samtal eller behandling för de problem du har. Du skall ju förhoppningsvis inte äta mediciner hela livet, så du behöver psykologisk hjälp för att klara av dina problem i framtiden.
Som du säkert förstår kan vi inte ställa diagnoser eller bota utifrån ett mejl - så dröj inte med att söka hjälp.