Orolig att BUP inte ska förstå vad jag menar
Hej.
Jag ska till bup, vet inte riktigt vad som kommer hända där men antar att det blir typ en utredning? Det är så mycket som gör att jag mår dåligt, och jag är är rädd att bli missuppfattad. Det är så mycket och jag hinner inte berätta allt, och jag vågar inte ens prata heller eftersom jag får grov ångest över sociala grejer. Jag har sån oro över att de inte ska förstå vad jag menar.
En tjej

BUP svarar:
Hej!
Det är många som känner som du inför det första besöket på BUP. Man vet inte vem man kommer att träffa, vad den kommer att fråga om, eller hur samtalet kommer att bli. Det är inte konstigt att känna sig osäker. Det du skriver i ditt korta brev är viktiga frågor, lätta att förstå... att det är svårt att förklara allt, svårt att våga och rädslan för att bli missförstådd.
Du kan också ta upp just det som du är orolig för, med den ni träffar. Att förklara hur man känner sig och vad som är svårt kräver oftast flera samtal. Det är ingen som förväntar sig att du ska kunna  ge en fullständig beskrivning av hela situationen vid första samtalet. Det kan ingen göra.
Meningen är att du, dina föräldrar och den ni pratar med, tillsammans ska komma fram till vilka svårigheterna är och hur ni ska gå vidare för att göra det bättre.
Försök våga tala om hur du känner!