Känner mig iakttagen
Hej!
jag känner mig fast, iakttagen av någon, någon som inte existerar. Jsg har känt så ganska länge (2 år kanske) men under de två veckorna som har gått har jag mått så dåligt  så dåligt så att jag har slutat göra saker som jag tyckte om. Jag sitter hemma och isolerar mig. Varför gör jag så? Varför känner jag mig iakttagen och fast av en person som sitter i min hjärna?
Fast jag vet inte om mina tankar har gått för långt eller som det är "normalt". Mrn jag tänker på självmord (vilket alla gör?). Jag har planerat vart/när/hur jag ska ta självmord och eftersom jag mår dåligt så harjag testat att dra en snöre runt om mig och vet hur länge jag kommer att klara innan jag dör, nu till frågan, hsr mina takar gått för långt? Eller är det normalt?
Mvh förvirrad tjej
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är inte förvånande att du känner dig förvirrad när du upplever någonting som du själv vet att det inte existerar i verkligheten utan sitter i din hjärna. Det är en av de mest obehagliga känslor man kan ha. Ja, det vill jag säga direkt, dina tankar har gått för långt, så ska du inte ha det. Du behöver omgående få hjälp inte minst för att du mår så dåligt av detta att du experimenterar med självmord.
Det viktigaste är nu att du lägger dina självmordstankar ett tag åt sidan och söker hjälp. Du skriver inte hur gammal du är men under 18 år är det BUP, över 18 år är det vuxenpsykiatrin man vänder sig till. Om du alltså är under 18 år kan du ringa själv till BUP och säga rakt av så som du har skrivit till oss. Då kommer de att förstå ditt behov av hjälp snarast.
Jag vill vara tydlig med att säga att de symtom du har måste tas på största allvar. Det är ett gott tecken att du är medveten om att det du upplever bara finns inom ditt huvud och inte i den verkliga världen. Det tyder på en god prognos med rätt behandling.
Men självklart är dina självmordsimpulser i sig mycket oroväckande. Sök hjälp direkt på barn - eller vuxenpsykiatri för dina förvirrande tankar och självmordsexperiment. Om dina självmordsimpulser kommer över dig med stor kraft ska du omgående söka upp en mottagning eller ringa till självmordslinjen.
Förhala inte detta, följ mina råd och läs även den information jag bifogar här nedan!