Har tappat lusten, orken, intresset
Jag behöver hjälp för att kunna resa mig upp igen. Mitt liv trillar i bitar och jag står bara och ser på. Jag är långt efter i skolan och kommer gå ut med underkänt i alldeles för många ämnen, som det ser ut nu. Jag åstadkommer ingenting, är ivägen, men värst är att jag inte vill Någonting. Tanken på att göra något (så små grejer som att starta datorn) får mig att känna mig utmattad. Frånvaron i skolan växer, likaså besvikelsen i omgivningens ögon. Har tidigare haft återkommande depressioner, det kan vara värt att nämna.
Jag har tappat lusen, orken och intresset för... allt. Ångesten äter mig sakta inifrån och jag vet inte hur jag ska bli kvitt den. Det är så mycket mer, men att resa mig upp igen vore en bra början.
Aaron

BUP svarar:
Hej!
Bra att du skriver när du är orolig för hur du har det. Du kämpar just nu i motvind och jag tycker att du gör helt rätt i att tänka att du ska söka hjälp för att få stöd och hjälp med att vända det här. Att skriva hit var ett första, aktivt steg i den riktningen så tänk inte att du bara låter dåliga saker hända dig och passivt ser på. När man mår dåligt är det lätt att hamna i att dra sig undan, att försöka undvika krav. Problemet är att det kan bli en del i en negativ spiral som leder till känslor av otillräcklighet, självkritik och mer passivitet. Tillsammans med en professionell kan man genom samtal, och ibland i kombination med hjälp av medicinsk behandling hitta sätt att komma ur spiralen.
Att du haft tidigare depressioner motiverar även att du tar mer hjälp. Berätta det när du söker stöd. Har du fått hjälp tidigare hos någon du varit nöjd med? Om svaret är ja så kanske det är läge att kontakta den personen eller det stället igen?
Nu är det påsklov och jag tycker att du genast ska ringa och få en tid så att mer hjälp kan komma igång. Om du inte vill kontakta det ställe du varit på tidigare, alternativt att du inte gått i behandling förut så tycker jag att du ska ringa till BUP. Du kan ringa själv eller ta hjälp av en vårdnadshavare. Läs också gärna den information som jag bifogar om nedstämdhet och ångest. Det är också viktigt att du tar hand om dig själv genom att äta och sova så regelbundet du kan. Se till att komma ut och rör på dig. Det kan verka som futtiga råd, men kan vara svårt att få till och är samtidigt det vi vet faktiskt kan ha positiv inverkan. Säg till dina närstående att du kämpar just nu och att du inte klarar av att vända det här på egen hand. Det är bra om du kan få stöd från någon närstående och det brukar kunna vara enklare om man kör med öppna kort och är tydlig med att man behöver hjälp. Visa dem gärna ditt brev hit och gör dem delaktiga i din plan om att ta professionell hjälp. När du mår bättre kommer din kraft att återvända, då kommer du att hitta det där Någonting som vi alla behöver för att känna att vi är på väg någonstans men så lätt tappar stundtals framförallt när vi mår dåligt. Det kommer en vändning - ta mer hjälp så kan den komma igång snabbare!