En pojke frågade om jag hade autism
Hej, jag har under en längre tid känt mig nedstämd. Ja, jag har ett bra liv, är bra i skolan och så, men jag har svårt att få kompisar och jag trivs inte i min klass i skolan. Egentligen är jag liksom lite utfryst men jag trivs också ensam på sätt och vis. Jag har kompisar på andra klasser och lärarna vet om att jag är ganska ensam men de verkar tycka att det är mitt eget fel.
Häromdan var det en pojke på vår klass som kom fram och frågade ifall jag hade autism. Han påstod att han sett en film och kommit att tänka på mig. Jag blev helt paff. Sedan började jag googla. Jag läste på om autism och kom fram till att farligt många symptom stämmer in på mig. Kan jag ha autism, och därför ha svårt att få kompisar och hålla kontakten med gamla? Jag tror att jag är deprimerad, vad kan jag göra åt det? Har svårt att sova på natten? Jag skulle bli helt förtvivlad om jag skulle ha drabbats av autism eller aspergers syndrom! Vad ska jag göra? Kan ni svara på mina frågor?
Tack
Idoli

BUP svarar:
Hej!
Det kan vara lätt att känna igen sig när man läser om diagnoser  på nätet. Det kan vi alla göra. Men för att man ska få en diagnos måste man inte bara ha vissa kännetecken för diagnosen utan också ha dem i en viss omfattning. Du säger till exempel att du kan tycka om att vara ensam men att du har kamrater i andra klasser.
Det kan finnas olika orsaker till att man vill vara ensam. När  man är nedstämd eller deprimerad orkar man ofta inte med att hålla kontakter med kamrater utan man vill ofta helst vara för sig själv. Om man har svårt att sova  orkar man kanske inte heller att umgås.
Det går inte att efter bara ett brev att säga något om du har en diagnos eller inte. För att ställa en diagnos inom autismspektrum krävs en rätt omfattande utredning som görs på BUP.
Men kanske det kan vara bra att du talar med någon om dina tankar? Skulle det funka att tala med dina föräldrar eller kanske skolkuratorn? När man talar med någon om det som bekymrar  en brukar det bli lättare att tänka kring det. Dina föräldrar och skolkurator kan hjälpa dig med att se hur man ska gå vidare om det behövs.