Jag kommer inte lyckas
Jag mår inte så bra och känner ingen mening med livet längre, jag har gjort mig ovän med alla min vänner och har ingenstans att ta vägen längre och ingen att prata med. Har börjat drick alkohol för dämpa sorgen/smärtan. Har många gånger förut försökte ta mitt liv eftersom jag vet att jag är körd, jag kommer inte klara mig, jag kommer inte att få den utbildning jag vill. Min flickvän har gjort slut med mig och jag har inget kvar längre, min betyg suger och min föräldrar är besvikna över mig. Hela min klass hatar mig och jag är tillbaka dragen och är inte nöjd över mitt liv.
Jag känner mig misslyckad och jag gråter mig till säng, jag vet inte riktig hur det kunde gå såhär, förut var allt bra och mitt liv var bra sen gick det bara nerför.
Just nu dricker jag vodka, inte för det är gott bara för det är lättare att sova då och lättare att skriva allt det här utan att börja gråta.
Jag och mitt liv är inte som det ska och jag kommer förmodligen inte klara mig.
Jag är inte bredd att ta ansvar ännu och jag kommer inte lyckas.
Så vad ska jag göra?
F.F

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du låter väldigt ensam och övergiven. Det är inte alltid allt går och känns bra. Då är det lätt att tappa hoppet och det är också lätt att man liksom projicerar nuläget in i framtiden och då känns allt verkligen hopplöst. Du skriver att du försökt ta ditt liv flera gånger. Det betyder att du mått dåligt under en längre tid?
Du skriver att dina föräldrar är besvikna på dig utifrån dina betyg antar jag. Men känner de till hur du mår, känner de till dina tidigare försök att ta ditt liv? Är det möjligt att prata med dem hur du mår så kanske de har bättre förståelse för att du i dagläget inte alltid orkar med skolan som du själv skulle vilja. Du skriver också att hela din klass hatar dig. Du skriver inte varför. Är du mobbad?
Hur som helst. Du behöver hjälp och en del viktiga saker handlar om skolan. Att varje dag arbeta tillsammans med jämnåriga som hatar dig måste vara en enorm påfrestning. Något jag tycker du måste göra något åt. Berätta för din mentor och ta kontakt med din skolkurator. Jag tror det kan påverka dig mer an du tror.
Jag tycker också du ska försöka berätta om din skolsituation för dina föräldrar. De borde(?) förstå hur svårt du har det just nu och de skulle kunna stötta dig att ta kontakt med skolan och hjälpa dig prata om  din situation i skolan och klassen.
Jag tror det finns skäl till att du mår så dåligt som du beskriver och en del saker kan du kanske göra något åt. Skolsituationen kanske du kan göra något åt. En flickvän som gör slut – det gör ont och går kanske inte att göra något åt i efterhand. Men smärtan går faktiskt över med tiden. Att känna sig misslyckad går också att göra något åt. Det är en känsla och känslor går att påverka. Men framför allt verkar du vara alldeles för ensam. Jag tror du ska försöka att berätta hur du har det. Skolkurator är en möjlighet som jag nämnt. Du kan också pröva ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. Eller kanske testa att chatta på Killfrågor.
Lycka till!