Ingenstans man kan skriva klagomål

Hej, det här är egentligen ingen direkt fråga med just nu är jag så irriterad och det finns ju ingenstans man kan skriva klagomål på er sida så jag skriver här. 

Jag har varit patient hos er i drygt ett år, och det har varit strul sen dag 1. Först så ville ni inte ens ge mig en tid då jag inte var "tillräckligt sjuk" för att komma till er. Jag hade då varit deprimerad i flera år men hade blivit allt mer självmordsbenägen och även aggressiv och utåtagerande. Tillslut fick jag tid hos en som höll på att utbilda sig, hon var trevlig men våra samtal gav mig inte mycket. När hon efter några samtal började få en bättre bild av hur dåligt jag egentligen mådde och hur suicidal jag verkligen var så ville dem helt plötsligt lägga in mig på BUP-akuten vilket jag tyckte var mycket märkligt då månader gått och jag varken fått medicin eller en riktig behandling. Så jag åkte till BUP akuten, fick vänta där i ca 5 timmar innan en läkare hade tid att träffa mig, dem gav mig fyra Atarax och skickade sedan hem mig. 

Efter det här så slutade hon som jag gått prata med på BUP, så jag fick en ny tillfällig behandlare som skulle bestämma vad jag skulle få för fortsatt hjälp. Jag tänker inte  nämna hennes namn men det var en av de värsta människorna jag träffat. Hon kränkte mitt personliga utrymme fullständigt och bröt gång på gång in tystnadsplikt. Jag vet inte hur ni kan låta henne jobba för er men jag är rätt säker på att om ni inte  var en statligt ägd institution som inte verkar ha några som helst krav på sig, så skulle hon ha fått sparken för länge sen. 

Sedan så blev jag lovad att jag skulle få träffa en läkare som skulle kunna skriva ut antidepressiva inom 3 dagar, då min situation var så pass akut. Men det tog mer än 2 veckor innan jag fick träffa en läkare och få medicin, men jag fick höra att det oftast brukar ta flera månader, så jag hade tur. 

Jag fick efter några månader en psykolog som jag faktiskt gillar och jag har fortsatt äta min medicin (fluoxetin 30 mg) i över ett halvår. Men för ungefär två månader sen så blev min läkare sjukskriven på obestämd tid. Min psykolog var samtidigt ledig i två veckor, så när min psykolog kom tillbaka för nu mer än två veckor så frågade vad som skulle hända med min medicin då jag inte hade så många tabletter kvar och inte heller några uttag. Hon skulle då kontakta min läkare sa hon först då hon trodde min läkare skulle komma tillbaka veckan efter, och min läkare skulle då ringa mig. Men min läkare hörde aldrig av sig och när jag träffade min psykolog i fredags så sa jag att det nu var akut då jag knappt hade några tabletter kvar. Hon skulle prata med en sjuksköterska men sa att jag för säkerhetsskull skulle lämna ett meddelande i receptionen om att en läkare behöver förnya mitt recept. Min mamma ringde direkt på måndagsmorgonen för att fråga om medicinen men fick då svaret att det skulle ta upp till 5 arbetsdagar. Eftersom jag tagit min sista tablett på måndagen så skulle detta innebära att jag ska gå utan tabletter till nästa måndag. Min mamma ringde återigen idag (tisdag) men fick då svaret att den enda läkaren dem har ej var där idag, men att läkaren skulle komma imorgon. Jag har under de senaste veckorna börjat må sämre igen på grund av vissa personliga saker hänt. Vad som kommer hända nu när jag inte får mina tabletter vet jag inte. Jag har bara gått en dag utan tablett och har redan börjat känna av biverkningar. Att man inte ens kan maila/ringa direkt till era medarbetare är ett skämt, hela er institution är helt föråldrad och jag hoppas innerligt att staten tar sitt ansvar och omstrukturerar skiten.

en tjej som är jävligt missnöjd med bup

BUP svarar:

Hej!

Tack för brevet. Det är bara och beklaga att du blivit så illa behandlad och bemött. Framför allt, när man som du har det svårt och behöver hjälp, skall man inte behöva kämpa så mycket för att få stöd.  Tyvärr blir det trots allt fel ibland och du tycks ha haft väldigt otur som drabbats så hårt av att det inte fungerat. Vi som jobbar på BUP uppmanas att själva anmäla vårdavvikelser för att vården skall bli säkrare och bättre för våra patienter. Vi vill förstås att våra patienter skall erbjudas den bästa tänkbara vården.

Jag skulle önska att du skickar ditt mejl till Enhetschefen för den mottagning där du varit patient. Det är deras chans att förbättra sig och eventuellt åtgärda det som är fel. De har skyldighet att utreda vad som har skett. Eftersom ”Fritt vårdval” gäller kan du också söka en annan mottagning om du tror att du skulle få bättre bemötande där. Till sist så går det att göra anmälan till IVO (Inspektionen av Vård och Omsorg) om du inte tycker att du blir bra bemött på mottagningen. Man kan också få hjälp av Patientnämnden om man har blivit illa behandlad.

Jag hoppas att du inte låter saker vara efter att du skrivit brev utan går vidare med din historia så vi får möjlighet att bli bättre.

Önskar dig det bästa.

Hitta mottagning
Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta