Självskadar för att min pappa dricker
Asså jag e en 14 årig tjej som har sen typ 1 år haft ett självskadebeteende pågrund av att min pappa dricker för mycket och jag vill att han ska se de. För han fattar int att hans drickande påverkar andra. Jag har varit i kontakt med skolkurator och en vuxen som jag litade på men dom tog mig inte serigöst. Asså kan snart inte bo med honom längre min pappa gör mig galen. Asså mår så dåligt men låtsar som att allt e bra men orkar snart inte låtsas längre. Jag skadar mig själv minst 1 gång i veckan för jag vet inte hur jag ska ta ut min ilska för att prata med min pappa går inte. Vad ska jag göra?
XC

BUP svarar:
Hej XC!
Det är väldigt tråkigt att höra att du inte blev tagen på allvar när du ville ha hjälp. Ibland kan man tyvärr behöva försöka flera gånger för att hitta rätt. Det kräver mod och ork och kan kännas orättvist och tufft, men är nödvändigt för det är bara du som vet hur du har det. Och du behöver mer stöd!
Att man som barn påverkas av att leva med en förälder som dricker för mycket är självklart. Vuxnas drickande normaliseras i många familjer trots att det ställer till stora problem och det är bra att du lyfter fram att det känns ohållbart för dig. Din upplevelse är viktig!
Att du är arg, ledsen och orolig är inte konstigt. Att gå länge med känslan att man behöver låtsas blir mycket betungande och den behöver du avlastas. Du behöver få prata mer om hur du har det hemma och att du skadar dig själv. Jag vet inte om du berättade om din pappas drickande när du pratade med skolkuratorn. Det är viktig information i relation till att du mår dåligt och skadar dig själv.
Bor du bara med din pappa eller har du en mamma/en till förälder också? Det jag undrar är egentligen om det finns någon mer vuxen som skulle kunna stötta dig att prata mer om hur du/ni har det. Oavsett hur det ser ut med det så gäller följande:
- Ring Bris och berätta likt du gjort i ditt mejl hit. På Bris arbetar kuratorer som är vana att lyssna till barn och komma med råd och stöd. Det går bra att vara anonym och det kan vara bra att prata om hur du har det med någon som också får chansen att ställa frågor. Att ringa till Bris kan vara ett bra första steg när man, som du, inte fått den hjälp man behöver. Då kan man rådgöra ihop och också öva sig i hur man kan berätta om jobbiga saker.
- På Kollpasoc.se kan du läsa mer om dina rättigheter och vad socialtjänsten kan hjälpa till med.
- På en ungdomsmottagning kan du själv boka tid och få prata med någon om hur du mår, att du självskadar och kopplingen till din pappas drickande.
Fortsätt kämpa för att få mer hjälp!