Problem med min ilska
Hej
Jag är 12 och jag har problem med min ilska. Pågrund av min ilska hamnar jag i ganska många bråk och på grund att jag bråka för mycket hamna jag hos skolkuratorn. Det har inte hjälpt någonting och jag har redan gått där i 7 år. Jag skär mig också på armen för att jag inte mår bra.
Nu tror dom jag kommer må bättre om jag går till bup och får hjälp. Men jag tror verkligen det inte kommer hjälpa då jag redan har gått till skolkuratorn i 7 år.
Snälla svara O

BUP svarar:
Hej!
Det låter jobbigt för dig att hamna i bråk och att du skär dig för att du mår dåligt är inte bra. Du har gått länge hos skolkuratorn, så det är lätt att förstå din tveksamhet inför mer hjälp. Om du har träffat samma skolkurator så länge kan det ju också vara en trygg person som känns läskig att byta mot någon annan person på BUP.
Jag tänker så här: om du fortfarande mår så här dåligt som du skriver så låter det bra att prova annan hjälp.
På BUP hjälper vi många med liknande bekymmer som dina. På BUP har vi också möjlighet att jobba mer med föräldrarna och tänka kring vad de som finns omkring dig kan göra för att du ska må bra.
Om du kan fortsätta att träffa skolkuratorn under övergången till BUP, så tror jag att det kan vara ett bra stöd så att steget inte känns lika stort. Berätta för skolkuratorn att du känner dig tveksam så kan hen berätta mer om varför hen föreslagit BUP.
Om det finns andra saker som hänt som du inte pratat om tidigare så kan det vara ett bra läge nu när du ska träffa någon ny.
Du är inte ensam om att känna dig arg. Det kan ställa till bekymmer och vara jobbigt, men det är också en viktig känsla att ha. Den hjälper en att säga nej och att skydda sig från saker en inte vill vara med om. Så med bra stöd så kan det som varit bekymmersamt på sikt bli en tillgång.
Hoppas det blir så för dig!