Mår skit över minnet av övergrepp
Hej! Jag känner mig förvirrad och väldigt dum. Jag har mått skit ett par veckor pga ett minne som jag inte kan släppa. Grejen är den att jag känner mig skitdum över det eftersom jag inte ens vet om det är möjligt det som har hänt. När jag va i 8-9 års åldern lekte jag med ett gäng killar de va ca 2 år äldre än mig. Efter ett tag så ville de att jag skulle följa med in i bastun  där den ena kille bodde. Där ville de att jag skulle ta av mig och sedan så hade de sex med mig. Det här pågick ca ett halvår. Jag ville inte det och tyckte det va obehagligt. Jag har alltid skämts för det här, dels för att jag inte ens vet om det är möjligt att ha sex när man är så liten. Nu flera år efter så har jag börjat må dåligt över det här och har svårt att släppa det. Men jag vågar inte prata med någon om det här för det kanske bara är jag som är helt sjuk i huvudet. Jag vet inte vad jag ska göra. jag mår så dåligt över det här.
/Anna
Anna

BUP svarar:
Hej Anna!
Vilka plågsamma minnen som dykt upp. Det är inte konstigt att detta påverkar dig nu även om år gått sedan det hände. Du var med om övergrepp när de där killarna utsatte sig för sexuella handlingar. Att de var fler och äldre gjorde det dessutom ännu svårare för dig att skydda dig.
Du är inte ensam om att minnen dyker upp i efterhand, att skämmas eller tycka det känns svårt att prata om. Men jag tror att det vore bra för dig att prata mer om vad du var med om och hur det påverkar dig idag.
Det finns inget "rätt eller fel" sätt att reagera på och det är också väldigt olika hur stor påverkan övergrepp får, men det är viktigt att du inte fastnar i skammen. Många som varit med om övergrepp känner att tröskeln till att börja prata känns hög, men att det sedan blir avlastande och en viktig del i att komma vidare.
På en ungdomsmottagning arbetar behandlare som är vana att prata om sexuella övergrepp, som lyssnar, guidar och stöttar. Det tror jag skulle vara bra för dig.
Kolla deras hemsida och läs mer där om hur du bokar tid. Ta ett steg i taget! Berätta att du har minnen från övergrepp som plågar dig, så tar ni det i din takt utifrån det.
Det de där killarna gjorde var fel. Du var ett barn som inte kunde veta mer om sex och det utnyttjades. Det kan du få stöd i att hantera nu - ta det stödet!