Har den senaste tiden blivit oerhört paranoid
Hej, jag har under senaste tiden blivit oerhört paranoid.
Det började med att jag fick svåra mardrömmar som gör så att jag inte vill sova. Jag minns ofta inte vad mardrömmarna handlade om, men varje gång jag vaknar känns det som om någon har varit extremt nära mig fastän jag vet att jag är helt själv.
Jag har alltid varit lite paranoid och nervös sedan jag var liten, det har dock aldrig påverkat mig så jätte mycket.
Jag är hemma väldigt mycket och är därför den enda människan i huset, och mina 2 hundar jag har börjar ofta skälla på saker jag inte ser eller hör (vilket ju är ganska vanligt) vilket ofta bara gör situationen värre.
Iallafall så har jag inte vågat sova, då jag är rädd att någon är runt mig, jag kan inte gå ut på promemad för att jag bor i skogen och det blir bara jobbigare när jag knappt ser vad som är runt mig p.g.a alla kvistar/löv/träd.
I varje rum jag är i så måste jag kunna se allt hela tiden, vilket har gjort att jag konstant har på lampan som gör att jag inte kan sova, men på något sett känns det bättre än att vara rädd hela tiden.
Hör ibland ljud som jag är osäker på om de faktiskt finns, och ser ofta saker i ögonvrån som jag vet inte är riktiga.
Jag har ochså hållit mig undan från att titta ut genom mörka fönster, titta förlänge ut i skogen och att kolla i speglar då jag är rädd att jag ska se något.
Jag vet ej vad jag faktiskt är rädd för,om det är någon slags varelse eller något. Jag brukar ofta bara vara rädd för saker som har en vetenskaplig förklarning bakom sig, eller som jag bara vet är sann, men på senaste tiden vet jag inte ens vad jag är rädd för.
Jag har tagit voxra de senaste 5 veckorna och är osäker om det kan ha med saken att göra.
Tack o hej :p
En person

BUP svarar:
Hej!
Det kan vara så att din medicinering påverkat dig på det här sättet. Om de här känslorna kommit i samband med att du börjat ta medicinen verkar det troligt att det kan vara så. Men det är något du bör tala om med den läkare som skrivit ut medicinen.
Du säger att du är hemma mycket och då är ensam. Om man känt sig  litet nervös och paranoid och inte längre har den vanliga vardagen omkring sig som skolan, kan det lätt bli så att osäkerheten och de paranoida tankarna  ökar. Man kan bli mer uppmärksam på sin oro och mer orolig för att man är orolig. Det kan också göra en mindre nedstämd  att få stimulansen av att komma  hemifrån och träffa andra människor.
Det framgår inte av ditt brev om du har kontakt med BUP eller om någon annan läkare skrivit ut medicinen. Kanske skulle det vara bra att ha en BUP-kontakt där du kan få tillfälle att tala med någon om hela din situation.
Även om du, som du själv säger, bor i skogen och kanske har långt till närmaste BUP-mottagning kan det vara värt det.