Rädd för Vårdcentralen
Hej! Jag är en tjej på 14 år och jag har ett problem. Jag är jätte rädd för vårdcentralen, sjukhus, psykologer och jag vet inte hur jag ska bota det.
Häromdagen när jag och min kompis pratade om att gå till en läkare så fick jag en panikångest attack typ. Jag började skaka och fick tårar i ögonen och mitt hjärta dunkade jätte snabbt  och jag andades snabbare.
Detta är jätte jobbigt för mig eftersom jag måste kunna gå till en läkare om jag är sjuk eller något. Jag vet inte vad jag ska göra.
En 14 årig tjej

BUP svarar:
Hej och tack för brevet!
Du skriver inte vad det är som skrämmer dig vid tanken på att gå till doktorn.
Jag tror att det enklaste är att du pratar med någon av dina föräldrar om det istället för en kompis. Kompisar är bra att ha och att prata med.
Men när det gäller sådana här saker tycker jag att du skall prata med mamma eller pappa eftersom de är äldre och har mer erfarenhet än dina jämnåriga. Och om du behöver gå till doktorn hoppas jag att någon av dina föräldrar följer med och hjälper dig.
Det är också anledningen till att vi på BUP oftast vill ha föräldrar med på besök- åtminstone vid första besöket.
Hoppas att du håller dig frisk och kry men inte drar dig för att söka hjälp om du behöver.