Skadar mig själv när jag blir arg och tänker inte på faror
Hej, även om det finns bra information på nätet angående bup så är jag lite osäker på vart jag ska vända mig och om detta är rätt forum. Jag har under 8 månader varit måttligt deprimerad med vågor utav uppgivenhet och djupare dalar. Mitt problem nu är att det inte är en hållbar situation då jag just nu känner att jag inte klarar mer ensam. Jag lider fysiskt av det med magkatarr, hjärtklappning och andnöd. Jag har tidigare gått hos psykologer mina föräldrar ordnat men det har inte fungerar då jag inte vågar öppna mig i ett sådant sammanhang och lätt sätter upp en fasad. Därför vill jag söka hjälp själv utan mina föräldrars inblandning. Jag undrar var det bästa stället att göra detta på är? Om det är hos er? Jag har lite svårare med information då jag har Adhd vilket gör det lätt att förbväxla symtom av depression och Adhd:N. Jag undrar även om ni kan ordinera Adhd medicinering om man har en färdig diagnos? Adhd:n har tidigare inte märkts av utav mig då jag är högpresterande men jag klarar inte längre av att koncentrera mig kortare stunder.
jag undrar därför om ni kan hjälpa till med depression i samband med Adhd. Dessutom har jag tidigare haft lindrig ätstörning som jag är frisk från men jag söker nu nya kickar utav alkohol mm och tror därför att medicinering kan hjälpa mig. Dessutom skadar jag migsjälv när jag blir arg och tänker inte på faror. Jag klarar inte mer utav att de ända tankar jag har är döden, misslyckande och ångest
är BUP rätt ställe att söka hjälp? Hur gör jag detta? Måste mina föräldrar vara inblandade?
tack på förhand!
.

BUP svarar:
Hej och tack för brevet!
Jag tycker att du skall vända dig till din närmsta BUP- mottagning och fråga.Numret till BUP:s mottagningar finns på vår hemsida bup.se.
Om det är någon annanstans än på BUP där du gjorde din utredning är det kanske dit du skall vända dig.
Förstod inte riktigt varför du inte vill ha dina föräldrar inblandade. De vet ju redan att du har bekymmer. De kanske inte behöver ha reda på allt om dig, men det skulle vara bra om de visste så mycket att de kan vara till bra stöd för dig.
Även om du snart är 18 år behöver du nog dina föräldrars stöd ett tag till. Men det är så, att när man närmar sig myndighetsåldern så har man större rätt än när man är yngre att ha kontakten på BUP mer för sig själv.
Så mitt bästa tips är trots allt att du ber dem om hjälp med kontakten. Sen hur mycket insyn de skall ha är en sak mellan dig och den behandlare du möter.
Önskar dig det bästa