Jag kan slå folk
Hej.
Ugh jag vet inte hur jag ska börja det här men...jag kan slå folk, skrika eller ta tag i folk (hårt) när jag blir arg.
Jag har aldrigt blivigt diagnotiserad med någon symptom, och jag har även växt upp som tjej (är ej en cis kille) och äldsta syskonet så jag har alltid behövt styra min ilska för att inte balla ur totalt.
Och jag VILL bli diagnotiserad med någon aggressiv symptom så jag kan änklare säga "Jag har aggressionsproblem" än att liksom bara "Jag är aggressiv"
Det känns liksom som om jag sticker ut för mycket när jag blir arg och jag vill inte verka som en arg person, utan liksom bara... kunna få utbrott av en anledning istället för att känna mig kontsig.
Känns bara som om jag hållrer för mycket ilska innom mig.
Dubbelkorv

BUP svarar:
Hej!
En enkel fråga till dig: skulle det vara bättre om du klarade av att bli arg utan att det fick så stora konsekvenser?
Mening med diagnoser är att de skall vara till hjälp för att skapa förändringar. Inte för det att det skall vara som ett OK för ett problembeteende.
Om man till exempel klipper till någon som man retar sig på blir det ju inte mer rätt för att man säger att man har aggressionsproblem efteråt. Det gör inte mindre ont på den som får smällen om du skulle berätta att du har aggressionsproblem eller en diagnos.
Om man är medveten om att man har ett problem som drabbar andra, kan jag ju tycka att man har anledning att ändra sitt beteende.
Jag tycker att du skall ta hjälp med att ändra ditt sätt när du blir arg - inte att hitta orsaker till att rättfärdiga ditt beteende.
Önskar dig lycka till