Vill veta vad som är fel
hej, jag är en tjej, nyss fyllt 17, jag vet inte vart jag ska ta vägen, jag har tänkt länge nu att ja vill gå och kolla om jag har add eller nått liknande... men vågar inte fråga mina föräldrar. för så fort jag säger till min mamma att det är nått fel på mig så nekar hon bara... ingen vet om att jag har ett självskadebeteende heller. vad ska jag göra? för jag vill så gärna veta vad som är fel på mig. jag orkar inte längre, vill inte må såhär längre
L

BUP svarar:
Hej!
Dina tankar om ADD kan vara bra att tala med någon i skolan om, som t ex skolkurator. För att BUP ska överväga att göra en fördjupad  bedömning av ADD/ADHD måste det finnas underlag, dvs tydliga tecken på sådana svårigheter i skolan och hemma. Om skolan ser sådana svårigheter kan de skriva en remiss till BUP eller till BUMM för utredning.
Jag tycker du ska ta upp frågan med dina föräldrar igen och tydligt tala om för dem hur du känner dig och att du självskadar. Är det för svårt kanske skolkuratorn kan hjälpa dig hur du ska gå vidare.
Beroende på hur mycket du skadar dig själv kan det vara en anledning till kontakt med BUP. Där  kommer man att vilja att dina föräldrar på något sätt är delaktiga i kontakten.
Men utifrån ditt brev låter det mer som du inte mår bra och inte riktigt kan förstå varför. Det kan det också vara bra att tala med skolkurator om.
Lycka till!