Är det lönt att kontakta BUP igen?
Hej!
Jag har gått inne på bup i ungefär 2 år och då fått diagnosen depression. Det är så här att jag har nygligen avslutat min kontakt inne på bup (ungefär 2 månader sedan). Detta eftersom jag svarat bra på behandlingen av sertralin samt att jag fyller 18 i maj. Alla upplevede att jag hade mått bra i nästan ett år då kontakten avslutades. Däremot förra veckan upplevde jag en väldig förbättring av mitt mående. Jag var sjukt rastlös, kunde inte sitta still och hade ideér som bara flödade ut,detta varade i en vecka och efter den veckan kom min depression tillbaka. Under depressionen har jag även fått tillbaka mitt självskadebeteende som jag varit frisk från i nästan ett och ett halvt år. Jag vill inte prata med min mamma om detta då även min yngsta lillasyster har misstänkt adhd och för tillfället inte får hjälp. Jag vill inte tynga ner henne ännu mer.
Så frågan är kan sertralin plötsligt sluta fungera? Hur anser ni att jag ska gå vidare, ta hjälp igen isåfall var? Är det lönt att kontakta bup igen då jag snart fyller 18.
Bekymrad tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga.
Ja, jag tycker att du ska ta kontakt med din BUP- mottagning igen och berätta vad som hänt. Men du ska snabba dig på så att inte åldersgränsen blir ett hinder.
Varför det blivit så här för dig nu går inte att svara på utan det behöver utredas. Återfall är vanligt och kan ha flera olika orsaker. Även om BUP nu skulle tycka att du är för gammal så kan de ändå hänvisa och hjälpa dig så att du får fortsatt hjälp.