Hur skall jag göra för att våga berätta för mamma?
Hej!
Jag har mått väldigt dåligt dom senaste åren till och från på grund av mina förhållanden till familj, vänner och viktiga personer som gått bort eller helt försvunnit ur mitt liv. Jag har även behövt flytta och byta skola och stad det senaste året.
Under dom senaste månaderna har jag börjat skära mig till och från men nu det sista är det som om jag måste skära djupare för varje gång. Jag skär mig inte jätte djupt men det är inte jätte ytligt heller. Jag har alltid trott att jag skulle klara sluta när jag ville men nu kan jag inte längre det och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att slippa detta.
Jag kan nästan inte längre gråta när jag känner att jag behöver det längre. Det är som en mur av känslor som jag byggt upp men inte klarar av att bryta ner. Det sista har jag inte heller klarat av att vara i skolan fullt ut. Jag har behövt springa iväg från lektioner ibland i timmar för att gråta, för när allt väl rasar samman så finns det liksom inga gränser. När mina lärare satt frånvaro så har mina föräldrar främst min mamma klagat och undrat mycket varför. Jag har inte kunnat ge henne några riktiga svar då jag inte vågar berätta hur jag mår.
Men nu känner jag att detta måste ta slut! Jag orkar inte må såhär och jag missar mycket och hamnar efter i skolan vilket gör mig väldigt stressad.
Hur ska jag göra för att våga berätta för min mamma hur jag mår och vad ska jag säga till henne? Jag känner också att jag behöver hjälp och prata hos någon annan då jag inte känner att jag kan prata med min mamma om det som får mig att må dåligt.
Vart ska jag vända mig? Hur ska jag göra?
-E

BUP svarar:
Hej E!
Tack för ditt brev. Så svårt du verkar ha det. Och hur rätt du tänker när du vill ta mammas hjälp. Det är väl just när livet ser ut som till exempel ditt gör just nu, som man behöver sin mamma.
Det är lätt att förstå att du tvekar, även om du inte skriver varför du drar dig för att berätta. Mitt förslag är att du berättar något litet till att börja med. Jag gissar att din mamma kommer att hjälpa dig att berätta vidare genom att ställa frågor. När mamma sedan förstår något om dina bekymmer hoppas jag att hon hjälper dig att få rätt hjälp.
Du behöver inte berätta allt eller veta svaret på dina problem. Det räcker med att du behöver stöd för att ta dig ur detta. Och det är det som du skall be mamma om.
Jag skulle gissa att hon vet en del, men inte förstått helt hur svårt du har det.
Önskar dig det bästa