Varför bråkar min familj så mycket?
varför bråkar min familj så mycket. mamma och pappa blir jätte arga. jag gråter nästan varje dag. min lille bror som snart är nio år slåss jätte mycket och hårt och är super elak. vet ej vad jag ska göra. just nu har pappa åkt iväg för att han är så arg/lessen och min lille bror skriker om mord och att han hatar alla och vill döda pappa mm. Jag är lessen och deppig typ varje dag och vågar inte berätta detta för skolsköterskan på skolan. hjälp snälla
stella

BUP svarar:
Hej!
Bråk hemma är verkligen jobbigt. Det låter som att ni alla mår dåligt över hur ni har det. Många familjer bråkar för mycket, av olika anledningar. Det är naturligt att vara ledsen och tycka att det är för jobbigt. Bra att du hör av dig!
Det är föräldrars ansvar att se till att det är lugnt och tryggt hemma. När det är svårt att få till kan föräldrar få hjälp med hur de ska göra. Det viktiga är att ni får mer hjälp så att ni inte fortsätter ha det som ni har det nu.
Att prata med skolsköterskan är en bra ide. Berätta att du känner dig ledsen varje dag och att det är bråkigt hemma. Om det känns svårt så kanske du kan be din lärare att vara med? Har du någon annan vuxen som du känner dig trygg med som du skulle kunna prata med? Det viktiga är att du blir lyssnad på och att dina föräldrar får hjälp med hur de kan göra så att det blir mindre bråk.
På Bris kan barn och unga få stöd i hur de har det hemma. De har en chatt och ett telefonnummer som man kan ringa till och få prata med en klok vuxen.