Hur berättar jag om våldtäkten?
Hej jag har blivit våldtagen och har självskadebeteende pga de och vill säga detta till dom jag litar på men jag vågar inte för jag är rädd för reaktionerna på de, kan ni hjälpa mig?

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du hör av dig och önskar stöd i hur du kan berätta om våldtäkten. Många barn och ungdomar som utsatts för sexuella övergrepp tycker att det känns mycket svårt att prata om vad de varit med om. Vi som arbetar med barn och unga vet dock hur viktigt det är att faktiskt prata ändå och gör så mycket vi kan för att det ska vara möjligt.
Jag vet inte vad som känns svårast för dig att prata om. Men du ska veta att du inte är ensam om att tycka att det är det. Känslor av rädsla, skam och skuld kan bidra till att det är svårt att prata om det som hänt. En del är rädda för att ingen ska tro på dem. Relationen man har till förövaren och oro för vilka konsekvenser ett avslöjande skulle kunna få kan också hindra en från att berätta. Man är kanske orolig för vad som ska hända med förövaren och en själv när man berättar.
En del känner sig rädda för att de inte ska komma ihåg precis vad som hände, att de ska uppleva smärtan igen och börja gråta eller explodera av känslor. Men det viktigaste är faktiskt att man ändå berättar. Allt går att prata om. Du har varit med om något smärtsamt och svårt, det är förenat med mycket känslor. Det går att ta berättandet i din takt och du behöver inte berätta allt på en gång om du inte vill.
Jag vet inte vem det är du tänker att du vill berätta för. Vissa vill berätta för någon närstående först som kan stötta en till att ta professionell hjälp. Andra vill börja med att berätta för någon professionell som i sin tur kan vara ett stöd i att prata med närstående. Då kan man också få hjälp att prata om rädslor kring andras reaktioner  etc. Sådan hjälp kan man få på t ex en ungdomsmottagning eller på BUP. Det är viktigt att du får hjälp att prata om våldtäkten, så att du kan sluta att skada dig själv.