Har slutat med min medicinering
hej mitt namn är elias och jag ha tagit ritalin sen jag var sju år. jag är född 1999 och har tvärt slutat nu 2017 och nu har det kanske gått 3 veckor sen jag tog min ritalin och börjar faktiskt få panik ångest och konstiga overklighetskänslor att jag inte typ kommer någonstans när jag går att allt typ tar extra lång tid och att saker stannar på samma plats, vet ej hur jag ska förklara det. vill så himla mycket att det här ska bero på att jag slutat tvärt med min medicin och att jag inte har problem, vänliga hälsningar elias
elias

BUP svarar:
Hej Elias!
Det är inte alls förvånande att du får vissa besvär när du tvärt slutar med en långvarig medicinering. Jag kan inte svara på vad det är som bara hänger ihop med att du inte längre går på samma medicin som du har gjort under många många år och vad som eventuellt hänger ihop med andra omständigheter i ditt liv eller har andra orsaker. Men jag vet att när man slutar med en sådan långvarig medicinering kan det uppstå båda rent biologiska men eventuellt också psykologiska reaktioner i kroppen. Ämnen i kroppen som medicinen tillförde minskar avsevärt. Samtidigt kan man känna en osäkerhet hur jag kommer att klara mig utan det stöd som medicinen gett mig? Det kan orsaka en viss grad av ångest.
Hur som helst måste du gå tillbaka till den läkare som du tidigare fått din medicinen av. Jag hoppas att ni har diskuterat att prova att sluta med din medicinering. Det ska man nämligen aldrig bara göra på egen hand. Du ska berätta för din läkare vad du känner nu och ni tillsammans kan komma fram till om en annan takt av avtrappning behövs eller vad det är som ligger bakom dina nyuppkomna besvär. Ofta kan det vara en betydande hjälp i sig att få en bra förklaring. Det är också möjligt att ni kommer fram till någon annan typ av behandling för dina nuvarande symtom.
Boka tid hos läkaren snarast så att du befrias av dina svårigheter i nuläget.