Ska jag gå till BUP?
Hej.
Mina föräldrar tycker att jag ska komma till er för ett problem som jag har. Men jag har svårt att tro att det kommer att hjälpa. Att prata om problem brukar bara förvärra dem. Borde jag komma? Jag vill egentligen inte men om det kan hjälpa är det väl bra.
N

BUP svarar:
Hej N!
Det är vanligt att man kan känna sig osäker inför att gå och tala om ett problem med någon man inte träffat förut. Och först kan det kännas, som du själv säger, som om problemet är värre än man tidigare tyckt. Men den känslan brukar kunna försvinna rätt snabbt.
Det som är bra med att tala med någon utomstående är att man kan få hjälp med att se problemet på ett nytt sätt. Att man kan börja förstå varför problemet finns där och hur man ska kunna göra så att det blir bättre. Sådant kan vara svårt att komma fram till på egen hand eller endast med hjälp av föräldrar.
Jag tycker du ska ge BUP en chans. Och om du gör det ska du veta att det hela tiden är viktigt vad du tycker och känner och att det är bra om du kan tala om det för den du träffar.
Lycka till!