Slutade gå till skolan
Hej,
Jag har ett problem. Jag slutade gå till skolan för ungefär 1 månad sen (det dummaste jag gjort). Mamma började göra lite research och kom fram till att jag har ett ångestproblem. Problemet med det är att jag inte har ett ångestproblem, inte panikattacker heller. Hon tror att jag ljuger när jag säger att jag inte har ångest för att "jag undviker att möta problemet" *suck*. Det verkliga problemet är att jag tycker att skolan är otroligt oproduktiv. Eftersom skolan är oproduktiv, tråkig, irriterande, och ibland rent av tortyr (jag överdriver absolut inte) så beslöt jag mig helt enkelt för att stanna hemma (jag vet,  jag är en idiot). Men vad är det egentligen som jag bara kan lära mig i skolan? Och när jag väl är i skolan så är allt så jävla enkelt. Jag kan få A i allt med bara 2-4 timmars sömn och jag är borta typ varannan vecka (för att jag är "sjuk", mamma har aldrig varit bra på att genomskåda lögner). Nått jag verkligen stör mig på är när lärare tvingar dig att delta i en diskution. Varför måste allting diskuteras? Det irriterar mig. Förlåt för allt klagande , jag ska komma till saken nu. Hur ska jag få mamma att förstå vad det verkliga problemet är? Hittills har hon inte velat lyssna på något jag har sagt om saken
Tack för svaret
C

BUP svarar:
Hej C!
Tack för brevet. Ett kort svar- gå till skolan! Mamma kommer sluta oroa sig och du slipper ångestfrågor. Enkelt, eller hur? När det gäller den tråkiga skolan så är det så att ibland får man bara tugga i sig det. En hel del saker som man bara måste göra i livet är tråkiga. Allt är inte kul. I ditt fall tror jag att det finns stor risk att du blir deppig om du inte börjar gå till skolan igen. Om du stannar hemma blir du isolerad, missar vad som händer bland dina jämnåriga, mister kompisar och annat som kanske är roligt men inte har med själva skoluppgifterna att göra. Eftersom du har lätt att lära vill jag bara säga grattis.
När det gäller mamma och få henne att förstå, om det är så att skolan är för lite stimulerande för dig kanske ni kan ha ett snack med din mentor så du får mer krävande uppgifter. Om du blir hemma från skolan utan att berätta varför tror jag att skolan hittar på sina egna förklaringar om varför och det är nog inte så hjälpsamt för dig.
Min gissning, när det gäller mamma, är att hennes fantasier om att allt inte är bra med dig drar igång om du stannar hemma och kan sova så lite som två timmar per natt. Vad gör du i så fall resten av tiden i så fall? Surfar på nätet? Och på vilka sidor!? Vilken förälder skulle inte bli orolig för det? Lika viktigt som du tycker det är att hon skall förstå dig tror jag det är att du förstår henne. Jag tror att du skulle vara mindre oroande för henne och hon skulle verka mindre konstig och oförstående för dig. Så ett bra tips (eftersom det är du som skriver), börja lyssna till hur hon tänker så kanske hon lyssnar mer och bättre på dig.
Önskar dig det bästa!