Har jag ångest?
Jag har en snabb fråga. Jag vet inte om detta är ångest eller vad det kan bero på men det kan hända en gång per dag, och ibland så kan det vara några dagars mellan rum. Jag börjar må väldigt dåligt, vet inte varför längre, eller asså det finns olika faktorer till varför jag mår dåligt men jag känner att folk går igenom så mycket värre och jag förstår inte varför jag mår så pass dåligt. Vissa dagar kan jag bara börja gråta. Varje gång jag mår dåligt så lägger sig ett högt tryck över bröstet som gör att jag får svårt att andas, jag försöker att hålla mig lugn och jag försöker att andas lugnt för om jag inte lyckas andas lugnt så kommer typ paniken och panikgråten. På senaste tid så lyckas jag 8 av tio gånger att hålla mig lugn. min fråga är basically vad är detta? Är det ångest? Om det är det vad ska jag göra för att slippa det?
N

BUP svarar:
Hej!
Du har det riktigt tungt och det viktiga är att du får hjälp att må bättre, oavsett om du skulle kunna få en psykiatrisk diagnos eller inte. Så bra att du lyckas bli kvitt symptomen av trycket på bröstet så ofta som nio gånger av tio genom att andas lugnt. Där har du själv hittat ett sätt som är till god hjälp!
Du kopplar själv ihop trycket på bröstet med att du mår dåligt. Visst kan det vara några slags ångestsymptom du får, som du kan dämpa ned genom att andas lugnt, men eftersom du beskriver så tydliga kroppsliga symptom så tycker jag att du skulle söka upp Vårdcentralen och få en rent kroppslig undersökning som första steg till att slippa besvären. Be någon av dina föräldrar att beställa tid hos er läkare på Vårdcentralen. Läkaren kan sedan efter sin undersökning rekommendera vidare behandling efter samtal med dig. Om ni kommer fram till att du skulle behöva samtalsbehandling så finns det fler alternativ, ibland har Vårdcentraler anställda psykoterapeuter.
Gå gärna in på den här länken där det finns ytterligare bra tips på vad man kan göra när man till exempel får ett tryck över bröstet. Där finns även appar med avslappningsövningar som jag tror kan vara till nytta för dig.
Hoppas du snart får hjälp så du kan må bra! Lycka till!