Är alltid ensam i skolan
Jag har ett problem som är så sjukt jobbigt. Jag är alltid ensam i skolan, jag är ensam på rasterna, lektionstid, ja till och med så tar jag med mig mat hemifrån som jag äter någon annanstans än i matsalen. Jag har inga vänner, så varje gång innan en rast när vi står vid skåpen så går alla utan att fråga om jag vill hänga med. Jag får mycket blickar och många skrattar åt mig. Jag kan varken sova eller plugga för att jag inte har några vänner.. Snälla har någon samma eller haft samma problem eller vet bara hur man ska lösa det här,, det skulle betyda jätte mycket om någon svarar...
Jag vill även tillägga att jag har socialfobi och även depression.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så tufft du har det i skolan! Jag förstår verkligen att du tycker det är "sjukt jobbigt" att alltid vara ensam där och jag bli upprörd över att det bara fått fortsätta så. Vad gör de vuxna runt omkring tid? Har de inte förstått hur du har det?
Du ska inte behöva känna att skolkamrater skrattar åt dig eller att ständigt blir lämnad ensam. Jag tycker att du genast ska söka upp skolkuratorn på din skola och berätta hur du har det i skolan och hur du dåligt mår. Hen bör kunna hjälpa dig att hitta vägar framåt så att du kan börja må bra i skolan igen. Där är du ju varje dag så därför behöver skolmiljön vara på ett sätt som gör att du inte far illa utan tvärtom kan trivas och utvecklas.
Skolkuratorn kan sedan bedöma om du behöver ytterligare hjälp med andra problem du har. Hen kan i så fall hjälpa dig vidare så du får den hjälpen.
Tänk på att du är värdefull och har rätt att både ha det bra och må bra!