Har haft social fobi sedan tredje klass
Hej BUP, Jag mår just nu skit och vet inte vart jag ska ta vägen. I 3:an började jag få socialfobi, Jag ville för det mesta vara ensam HELA tiden. Men jag känner att jag har fått nog av att gå till skolan o behöva må dåligt, Men det finns ingenting som hjälper. Denna socialfobin är också ganska grov och jag mår bara sämre av att gå till skolan (Känns det som) och har väldigt mycket frånvaro. Känner att jag inte får den hjälp jag behöver.
Tacksam för svar! (om ni tar emot såna här frågor.)
Louise

BUP svarar:
Hej Louise!
Tack för ditt brev som så bra beskriver hur kämpigt det kan vara med kravet  att vara i skolan bland alla kamrater när det är som svårast att just vara bland kamrater hela tiden. Vi tar självklart emot frågor som din här och jag hoppas att mitt svar ska vara till någon hjälp för dig för att kunna gå vidare och må bra så småningom.
Du berättar att du haft social fobi sedan tredje klass och jag förstår att du då haft en tuff skolgång under lång tid. Jag vet inte om du fått diagnosen social fobi av läkare eller annan behandlare eller om du själv kommit fram till att det är så. Du skriver att du inte får den hjälp du behöver och jag undrar då vad du fått för hjälp. Det jag förstår är att du har så jobbigt att vara ihop med skolkamraterna att du mår rejält dåligt att gå i skolan och att du därför stannat hemma väldigt mycket från skolan.
Det man vet är att de rädslor som fobier ger uttryck för oftast förvärras om man ger efter för dem. Om man däremot orkar kämpa och gå emot rädslorna så gäller motsatsen, oftast minskar de. Du har en stark oro inför att möta dina klasskamrater och det troliga är då att den oron blir ännu starkare då du stannar hemma. Känner du igen det?
Jag kan tänka mig att det ofta är en svår kamp för dig att gå till skolan och att det är mycket svårt för dig att gå dit även om det skulle göra det lättare för dig på sikt. Jag tror därför att du behöver hjälp på olika sätt för att klara av det. Dels att man hjälper dig att anpassa skolsituationen så långt det går efter dina behov, så att det kan kännas lite lättare för dig att gå dit. Det är något som skolkuratorn borde kunna göra ihop med din klasslärare. Skolan måste ju vara angelägen om att du ska orka vara i skolan så mycket som möjligt.
Jag tror också att du skulle behöva hjälp med din sociala rädsla från BUP. Be dina föräldrar ringa till närmaste BUP-mottagning och be om en tid där. På BUP är vi vana vid att arbeta med sådana problem så där bör du kunna få bra hjälp.
Jag hoppas verkligen att du snart får den hjälp du behöver! Det är du värd!