Varför är jag ledsen?
Hej!
Jag har några frågor.
1. Jag känner mig ledsen nästan hela tiden, jag vet inte varför jag är ledsen. Kan man va ledsen utan någon anledning? Jag har känt så i ca 2-3 år nu.
2. Jag könner mig hatad av folk, även när jag frågar de så ljuger de. Eller det är enligt mig. Jag känner mig jobbig, tar för mycket plats, letar efter uppmärksamhet (jag hatar uppmärksamhet). Kan det könnslan höra ihop med fråga 1?
3. Jag vill verkligen rymma hemifrån. Varför könner jsg mig så? Jag tror att jag vill rymma hemifrån för att leva världen för mig sjölv, gå bort av alla lögner och allt. Men jag vill verkligen bort från världen också...
varför tänker jag så för? Vad är det fel på mig?
hoppas att ni kan svara på frågan.
tack och hej
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Ja, man kan vara ledsen utan tydlig anledning. Men oftast går det att hitta förståelse för varför det är som det är. Kanske är det en period där ledsenhet är en naturlig del, som när någon viktig person gått bort, en flytt som innebär att man tappar kompisar eller liknande. Men ofta är det mindre tydligt än så, då kan man behöva prata med någon och tillsammans förstå mer av varför det känns som det gör.
Det kan finnas många anledningar till att man känner ihållande ledsenhet, som du beskriver, men ofta handlar det om att man har haft det jobbigt på något sätt. Det är vanligt att ledsenheten kommer när man har haft problem i relationer till andra. Man kan också ha förlorat någon som betyder mycket för en, eller så har relationen till familjen börjat bli jobbig. Det kan också handla om man har blivit mobbad eller känner sig utanför eller annorlunda. Vissa är också mer sårbara än andra.
Jag tror som du att din ledsenhet hänger samman med att du inte känner dig omtyckt. Att du är missnöjd med dig själv och känner dig jobbig. Det är i sådana fall som jag brukar ge rådet att prata mer med någon som förstår en, kanske en förälder. I ditt fall förstår jag att det finns saker som blir jobbiga hemma som kan göra sådana samtal svåra.
Därför tycker jag att du ska undersöka din ledsenhet antingen i en samtalskontakt på ungdomsmottagning eller tillsammans med en Storasyster eller andra som kanske känner liknande som du på Tjejzonen.se. Du ska inte fortsätta att gå runt själv med din ledsenhet och dina plågsamma tankar utan istället ta stöd från andra. Det finns bra stöd att få som kan göra din situation enklare och bättre!