En känsla av att jag vill bort
Hej! Jag undrar en sak. Jag har en känsla som kommer lite då och då. Förut var det rätt så ofta. Någon gång i veckan. Men nu den här veckan har det varit varje dag. Typ två gånger varje dag. Det är en känsla av att jag bara vill bort. Jag vill bort från allting, jag blir typ äcklad av alla människor omkring mig. Till och med mina kompisar och familj. Jag vill bara krypa ihop och försvinna. Det på något sätt spänner i magen och jag känner mig typ naken, blottad eller vad man ska kalla det för. Känslan är jättesvår att förklara men det som beskriver det bäst som jag kommer på nu är att jag bara vill bort från allting. Även om jag är hemma kan jag få såhär. Ofta när jag står i duschen. Nästan varje gång jag duschar faktiskt. Jag vill gömma mig. Dölja min kropp och bara försvinna bort en stund. Även fast jag är helt ensam. Jag blir jätteobekväm. Känslan varar i max en minut skulle jag uppskatta.
Jag vet inte om det här förklarar något men jag har väldigt mycket problem med stress vilket påverkar min vardag. Jag har blivit diagnostiserad med social ängslan. Nästan Socialfobi vilket begränsar mig otroligt mycket i min vardag. Jag har också haft problem med kompisar ett tag nu. Att jag blir lämnad lite utanför, inte alltid att de lyssnar på mig och så. Vi är tre tjejer så det kanske inte är konstigt?
Tacksam för svar!
Maja

BUP svarar:
Hej Maja!
Du beskriver din känsla som någon slags utsatthet eller skyddslöshet och att du söker skydda dig genom att vilja bort. Känslan kommer när du är nära andra människor och alltid i duschen då du känner att du vill dölja dig.
Det är svårt att bara utifrån ett brev säga något säkert om varför den här känslan kommer. Du har säger du en ängslan i sociala kontakter och det kan vara en bidragande orsak. Du kan ha  känt att kontakten  med andra blivit svår, känts påträngande och väckt ett starkt obehag. Ibland kan man också känna så här efter att man blivit kränkt av att någon inte respekterat ens känslomässiga och kroppsliga gränser.
Om den här känslan fortsätter komma och är besvärande för dig kan det vara bra att prata med någon  för att  förstå den bättre. Eftersom du fått en diagnos utgår jag från att du har eller har haft kontakt med vården. Tala med någon där eller med skolkurator.