Vill kunna prata med någon utan att mina föräldrar vet
Hej!
Jag känner ofta att jag vill ha någon som jag kan prata med. Det finns ingen vuxen som jag litar på på det sättet att jag kan prata om hur jag mår med hen, och samma sak med kompisar. Jag har ett tag nu tänkt på att kanske vilja gå och prata med en kurator, för jag mår ofta skit. Men grejen är att jag vill kunna gå utan att mina föräldrar vet om det. Det kanske låter konstigt, men jag känner verkligen inte att jag vill fråga dem om jag kan få gå till en kurator, för då måste jag ju även förklara varför och allt om hur jag mår och jag tycker bara att det är väldigt jobbigt. Men jag är ganska säker på att man inte kan gå till kuratorn i min skola utan att ha "bokat" en tid, vilket även innebär underskrift av någon förälder.
Jag har kollat också kollat runt på bris.se och tänkt på att ringa dem, men jag är en sån där person som inte klarar att prata i telefon bara sådär, jag får ångest och vet inte vad jag ska säga, blir uppstressad osv.
Så min fråga är om det finns någonstans där man kan få en kurator på internet?
Linnea

BUP svarar:
Hej Linnea och tack för ditt brev.
Vad bra att du bryr dig om dig själv och lyssnar till dina signaler. Alla behöver någon att prata med ibland, men det är långt i från alla som tar de där signalerna om att en inte mår bra, på allvar. Men du gör det och det är både klokt och hoppingivande.
Jag kan förstå att du inte vill att dina föräldrar ska få veta alla dina innersta tankar och funderingar, men tro mig: dina föräldrar har också varit unga och kanske också mått dåligt och förstår nog mer än vad du tror. Med all säkerhet önskar de dig också allt gott och vill vara till hjälp och stöd om de bara kan. Trots detta så förstår jag dig och jag tänker inte råda dig att prata med dem om du absolut inte vill det. Kanske du kommer att vända dig till dem så småningom?
Mig veterligt behöver inte föräldrar skriva på något intyg för att du ska kunna boka tid hos skolkuratorn, jag har för mig att det bara är att gå dit och be om en tid för samtal. Du skulle kunna fråga när skolan börjar, säger hen att du måste ha intyg från föräldrarna så kan du ju bara välja att inte gå vidare med den idén.
Till Ungdomsmottagningen kan du gå och prata utan att dina föräldrar behöver få veta det.
På Tjejzonen arbetar det visserligen inga "professionella" kuratorer, men de som arbetar där som volontärer är riktigt fina tjejer och kvinnor som jag absolut skulle rekommendera dig att kika in hos.
Till  BRIS går det visserligen att ringa, men man kan också chatta med dem. Kolla öppettider och logga in någon kväll nu i sommar, jag tror det kan vara värt det.
Hoppas du får en fin sommar och var rädd om dig!