Behöver hjälp för hur jag mår
Hej
Jag är ganska säker på att jag är en psykopat. Jag vet att det låter dumt om jag säger att jag gått och självdiagnostiserat mig med en massa tester på internet. Men jag har sökt mycket fakta och har många olika källor samt att jag hört olika fakta baserade historier etc. Iallafall, jag är insatt på ämnet och jag tror jag är en psykopat. Jag har andra psykiska problem och kommer förmodligen besöka BUP snart och jag undrar hur jag går tillväga för att bli undersökt om detta. Jag är en väldigt privat person och jag gillar inte att mina föräldrar ska vara up in my business. Gud nu blir allt så rörigt, här är mina frågor:
* Kan jag bli undersökt på BUP för psykopatisk personlighet?
* Kan jag själv be om att få bli undersökt för olika diagnoser?
* Kommer mina föräldrar att behöva vara med när ni ställer frågor?
* När måste ni bryta er sekretess och berätta för mina föräldrar?
Sam

BUP svarar:
Hej Sam!
Tack för ditt brev, jag ska försöka besvara dina frågor så gott jag kan.
*Att ställa diagnosen psykopati (antisocial personlighetsstörning)  kan vara svårt när personen ännu är så ung som du är. Att ha svårt med känslomässig inlevelse kan också ha andra orsaker. Men du kan absolut  diskutera  frågan med BUP som kan svara dig så långt det är möjligt.
*Under de första samtalen på BUP görs en bedömning av svårigheterna, vilka de är och hur man kan förstå dem och en eller flera diagnoser sätts. Du har självklart möjlighet att diskutera detta tillsammans med den du träffar.
Du kan önska bedömningar gällande andra diagnoser och diskutera detta med behandlaren men för att påbörja en omfattande bedömning, som man gör när det gäller neuropsykiatriska tillstånd, måste den du träffar på BUP först tycka att det är en rimlig åtgärd. Om man  inte ser några tecken på svårigheter som motiverar att påbörja en sådan bedömning går man inte vidare även om du själv vill.
*Du kan tala med en behandlare ensam. Men dina behöver på något sätt vara delaktiga i kontakten på BUP.
*Dina föräldrar behöver få veta saker som gäller om du på olika sätt riskerar att fara illa, tex risk för  att du skadar dig själv eller andra. Det bästa är att du talar med den du träffar om vad dina föräldrar måste få veta och vad som kan stanna mellan er.
Hoppas detta har kunnat belysa dina frågor och att du får hjälp med hur du mår!