Är jag bara tonåring?
Hej jag är 13år och jag har mått dåligt i ca 2år nu,jag har jätte dålig självförtroende och jag hatar mig själv o hur jag ser ut o så. Jag har börjat röka för att jag mår mycket bättre när jag röker o jag har fått mera vänner o så,jag har också funderat välldigt länge på om jag har adhd för att jag har jätte svårt att konsertera mig och brukar alldrig lyssna på lektionerna eller göra nått förutom att klottra i min bok, jag har också välldigt mycket humörsvängningar. Som en gång blev jag jätte sur på skol datorn för att jag inte kunde komma in så jag smällde igen datorn o alla stirrade på mig,jag vet jätte pinsamt. O jag kan alldrig komma igång med nån uppgift och på svenskan ska vi läsa böcker men när jag läser är det som att jag inte fattar ett ända ord av vad det står i boken. Också på uppgifter då vi får ett papper som man ska läsa så fattar jag inget av vad som står,eller jo bara några få ord så då måste jag läsa om det flera gånger innan jag fattar. Jag brukar oftast bli välldigt sur för jätte små saker,tex när min mamma bara frågar mig hur det har varit i skolan (bara en vanlig fråga) så kan jag bli jätte sur utan anledning o ba "Men som en vanlig skoldag!!!" Förut höll jag också på med självskade beteende men nu har jag inte gjort det på läng förutom idag då jag blev sur för att min vän fick en dak på elevens val som jag ville ha o det var då jag höll på o slå på datorn för att jag inte kunde logga in,innan jag smällde igen den,sen kom en lärare o hjälpte mig komma igång med uppgiften o då skulle jag hämta min skrivbok i mitt skåp o då försökte jag trycka in mina naglar i min handflata för att jag  nä jag vet faktiskt inte varför. Så min fråga är om det är nått fel på mig eller om det bara e för att jag e tonåring o så ,fast ingen jag känner håller på som mig o får humörsvängningar pga hormoner o sånt så det är därför jag tror att det är nått fel på mig
konstiga ungen

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du hör av dig när du funderat mycket över hur det är för dig i vardagen. Att du kämpar med koncentrationssvårigheter och humörsvängningar frestar på. Det stämmer att det är vanligt i tonåren, men om det blir för jobbigt att hantera så ska det inte bara enkelt avfärdas som just "tonårsbekymmer". Det kan ju vara nog så bekymmersamt. Jag kan inte svara exakt hur man ska tänka i ditt fall utan det tycker jag behöver göras i samtal med dig. Så att man tillsammans kan prata om hur du upplever det, till vilken grad det ställer till det i relation till andra och vad som skulle kunna göra att det känns enklare för dig.
Ofta tänker vi att en samtalskontakt där man får fördjupa sin förståelse av hur det är kan vara hjälpsam. Det kan vara några samtal hos skolkurator eller på ungdomsmottagning. Man kanske behöver tänka på hur omgivning är och hur de gör och hur det blir för dig. Hur skulle det t ex bli mellan dig och din mamma om ni pratade om hur det blir mellan er när hon frågar om hur skoldagen varit? Det är många tonåringar som reagerar som du på en sådan fråga. Att relationen med föräldrar i tonåren kan vara ansträngd och att det kan hänga ihop med en självständighetsutveckling är inte ovanligt. Kanske behöver ni mer hjälp med hur det blir mellan er.
Att utsätta sig för skadliga saker tycker jag också är viktigt att prata om. Skadliga saker känns ofta hjälpsamma i stunden, det är därför man gör dem, men man kan skapa nya problem på längre sikt. Finns det andra saker du kan göra för att hantera stressen från skolan än att röka? Finns det andra sätt att vara tillsammans med/få nya kompisar? Skulle du må bättre med dig själv om du var mindre stressad över skolan?
Många av de frågor du har går att spekulera kring här, men risken är att viktiga faktorer som också spelar in missas och att det därför inte blir hjälpsamt. Jag skulle råda dig att prata med skolkuratorn på din skola om de saker du skriver hit om. Skolkuratorn kan förhoppningsvis råda dig på ett bättre sätt, hjälpa till med skolstressen och hur ni ska göra med dina koncentrationssvårigheter men också hjälpa dig vidare om ni kommer överens om att en samtalskontakt på t ex en ungdomsmottagning skulle kunna vara bra för dig.
Här kommer avslutningsvis några tips på hur man kan hantera humörsvängningar:
- Se till att sova ordentligt. Humöret pendlar mer om man är trött, man blir känsligare.
- Ät ordentligt och med regelbundenhet. För lite energi påverkar humöret negativt.
- Berätta för närstående om att det känns jobbigt att du blir för sur. Fundera tillsammans på hur ni kan göra för att hitta bättre sätt.
- Be om ursäkt efter att du upplevt att situationer gått över styr. Det reparerar relationer.
- Skriv dagbok där du tillåter dig att känna saker och går igenom händelser från vardagen.
- Minska på stress genom att t ex ordna rutiner för läxläsning.
- Var snäll mot dig själv. Uppmärksamma när du gjort någonting bra.
Ta hand om dig!