Hur hittar jag andra utvägar än alkohol?
Hej, jag är påvägen till att bli diagnoserad med ADHD. Jag har inte mått alls mått bra i några år nu och börjat att försöka hitta utvägar i  T.ex. Alkohol,nikotin. min mamma är nykter-alkohlist och får fortfarande hjälp. Jag tycker det är jätte bra utväg genom att dricka men har förstått att det kan skada mig. Men hur ska jag sluta? Den hjälp jag får på bic hjälper inte bra nog.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Precis som du själv inser, så kan alkohol vara skadligt för dig och absolut ingen bra lösning på sikt. Att på egen hand hitta vägar att må bättre är inte alltid så lätt, och man kan behöva professionell hjälp att hitta dem. Jag tycker att det låter bra att du har en BUP-kontakt, och jag tänker att det är superviktigt att du tar upp dina funderingar med din behandlare.
Prata upp med henne/honom att du inte tycker att du får den hjälp du behöver (om det känns läskigt att ta upp själv, be någon förälder om hjälp!), och ställ din kloka fråga (om hur du ska sluta)!
Att ersätta ett destruktivt beteende med ett positivt och konstruktivt kräver eftertanke och övning, och därmed stöd och hjälp. Och du, vänta inte!
Lycka till!