Hur ska jag göra med ADHD-medicinen?
Hej jag är 14 år när jag var 10 fick jag en adhd-diagnos jag började därefter äta medicin för att jag skulle kunna fokusera men nu för tiden har medicinen slutat att fungera läkare skriver ut mer och mer som om det skulle bli bättre om jag tar mer men det blir det inte istället får jag svårare att konsertera mig på tillexempel skolan och på mitt extrajobb då jag vill sova istället för att arbeta vad ska jag göra fortsätta med medicinen eller sluta för om jag inte tar den är jag rädd att jag kommer få utbrott som jag fick när jag under några månader slutat med medicinen men sedan börjat igen TACK FÖR JAG FICK SKRIVA .
Mia

BUP svarar:
Hej!
Det låter som om du verkligen behöver prata med din läkare om att medicinen inte fungerar för dig längre. Det finns olika preparat och det är verkligen viktigt att läkaren får veta att du nu mest blir trött av medicinen. Du kan säga precis som du gör här, att du är rädd för att sluta för att du ska få utbrott igen men att ökad dos bara gjort dig trött och att du inte vet vad du ska göra. Om det känns svårt så börja med att prata med dina föräldrar så kanske de kan hjälpa dig att prata med läkaren. Om det inte känns möjligt så skulle du kunna ta med dig det du skrivit här och visa.
Det är bara du som kan tala om hur det känns och ni behöver diskutera det gemensamt.