Ett stort hål i mig som slukar all energi
Hej, jag mår inte specielt bra, det känns som ett stort håll i mig som slukar all energi, jag vill heller inte äta för då lkänner jag mkg tjock som jag är kännar mig som ett fult monster bara!! som sakt vill jag inte äta och jag har svårt att sova, jag kan bli arg för inget och irreterad på allt och alla, jag har även haft sjävlmordstankar flera gånger om dagen och har varit nöra att göra det men det har blivit bättre tänker inte på det lika ofta nu, jag har även skadat mig men det hjälpte inte så mycket så slutade, jag hatar även att va där det finns folk tex i matsalen i skolan och asså jag orkar inte bry mig om något typ och jag vill liksom ha bra bettyg men orkar inte längre kämpa och jag vågar inte säga det till någon utom mamma och har sakt det till några lärare för dem har undrat varför mina betyg blev låga och att jag såg så trött och blivit ganska small men tycker jag borde bli smallare.      Jag vågar inte gå till någon och när lärarna frågar om jag går till kuratorn sägar jag ja fast jag inte gör det. Behöver hjälp vem jag ska vända mig till och så för jag skämms att säga det till någon och vill inte göra en stir grej av det, så skulle ni snälla kunna hjälpa mig med vad jag ska göra!! // Andreas
Andreas

BUP svarar:
Hej Andreas och tack för brevet!
Jag tycker att du skall försöka få hjälp. Du vill inte göra stor sak av det skriver du men det är ju en stor sak för dig. Ett stort hål som du inte lyckats ta dig ur. Dina egna försök att ta dig ur hålet har inte hjälpt så jag tror att du behöver någon som sträcker ut en hjälpande hand och drar upp dig. Jag tycker för övrigt att det är starkt och klokt av dig att lämna självmordstankar och självskada. Kan du inte vara lika stark och klok och söka den hjälp du behöver?
Jag tycker att förslaget om att prata med skolkurator var bra. Kuratorn kan hjälpa dig att sortera, kanske få hjälp med en del av dina bekymmer, kanske hjälpa dig vidare till rätt ställe om det skulle behövas.  Det är just för att hjälpa ungdomar som har bekymmer som man har kuratorer på skolorna.  Min erfarenhet är att exempelvis skolkuratorer inte tycker att det du berättar är värt att skämmas för. Vad är det föresten du har att skämmas för? Att du har det svårt just nu? I mina öron är inte de mycket att skämmas för.
Dröj inte med att söka hjälp, du förtjänar bättre