Biverkning av sertralin
Hej!
jag är 16 år och började äta sertralin mot ångest och depression för lite mer än en månad sedan. Jag mår mycket bättre av medicinen och har inga svåra biverkningar förutom att min sexlust är som bortblåst. Ärligt talat så stör det mig inte så mycket just nu då jag inte har någon pojkvän förtillfället. Dock är det väldigt tråkigt och det kan bli problematiskt i framtiden. Jag vill verkligen inte prata med mina föräldrar om detta och vet inte hur jag ska få tag på min läkare utan dem. Vad ska jag göra?
Tack på förhand!

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det bästa är om du kan ta kontakt med din läkare och prata med hen om din fråga. Det är vanligt med en återbesökstid då man utvärderar hur det har gått. Har du inte fått någon kanske du kan be att få det?
Eller du kanske kan säga till dina föräldrar att du vill prata med din läkare om biverkningar utan att nämna vilka? Jag tror också att det finns möjlighet att du själv  tar kontakt med läkaren och hör om du kan beställa en tid för att diskutera biverkningar? Du vet var du har träffat hen och namnet står på din medicin.
Du kan naturligtvis prata om biverkningarna med andra läkare t. ex skolläkare eller på en ungdomsmottagning men det är ju den läkare som skrivit ur din medicin som det är bäst att prata med och som också kan ändra din medicinering om biverkningarna är för stora.
Lycka till!