Kan antidepressiv medicin påverka sexlusten?
Hej bup  jag är 15 och fick en tid för att jag mådde dåligt och hade ångest. Efter jag hade pratat färdigt så försökte läkaren tänka ut vilken medicin som skulle passa mig bäst. Han frågade om jag var sexuellt aktiv och då sa jag nej utav rädsla. Jag gjorde mina behov rätt så ofta. Jag fick börja med sertralin och jag märkte att lust och känsel i penis försämrades, även förmågan till stånd blev sämre. Det blev svårare att få utlösning och när jag väl fick det så var den sköna orgasm känslan borta. Jag blev rädd och slutade utan att trappa ned från 100 mg. Jag väntade 9 veckor utan att säga någonting till min mamma eller bup. Jag vågar inte berätta anledningen till varför jag slutade till läkaren på bup. Min penis fungerar forfarande inte så jag började söka på internet, på Flashback, familjeliv och tearpisnack så skriver många hemska saker om hur du använt antidepp och hur den förstört och lämnat skador som inte går över. Kan min penis a krympt av dessa tabletter? Läkaren frågade ju mig när han försökte bestämma  vilken medicin jag skulle få om jag var (sexuellt aktiv), var det för att han visste att man blir skadad i underlivet om man andvänt antidepp? Jag är extremt rädd och känner inte så mycket hopp just nu:( Om ni kan läsa om andras enfarheter på Flashback ,familjeliv terapisnack och hitta någon tablett som botar detta. Att leva ett sådant här liv föralltid är ett plågeri.

BUP svarar:
Hej!
Vilken otur du haft. Jag kan i alla fall direkt svara på att din penis inte kan ha krympt av tabletterna, det har aldrig hänt någon. Man kan däremot ibland få minskad sexuell lust men det är övergående. Det är också så att depression i sig kan medföra minskad sexuell lust så det kan ibland vara svårt att avgöra vad det beror på, medicin eller depression. Men, får får absolut inga skador i underlivet och du kommer inte att behöva ha det så här för alltid.
Det är ibland mest ångestframkallande att läsa på nätet för det finns mycket historier om saker som folk säger att de eller någon de känner varit med om, men som, när man börjar forska i det, inte visar sig någonsin ha hänt. Det är ju mycket forskning som ska till innan ett läkemedel släpps och det brukar kontrolleras noga.
Det bästa skulle vara om du tog mod till dig och frågade läkaren på BUP. Biverkningar av medicin är läkarnas område och det är bäst att prata med honom. Då kan han förklara ordentligt och ni kan diskutera tillsammans. Men, om du känner att du absolut inte vill det så finns det lite alternativ. Du skulle kunna gå till närmaste ungdomsmottagning, de är ju till för att fråga om just sex och samlevnadsfrågor och vana att prata om det hela dagarna. Det finns också killfrågor.se där  man kan chatta eller maila anonymt med antingen jämnåriga eller vuxna om sina frågor.
Jag tror att du inte behöver vara så orolig, det här kommer att gå över.