Behöver jag söka hjälp?
Hej. Jag vet inte riktigt vad som är fel på mig. Jag har perioder i mitt liv då jag bara är fruktansvärt nere och känner att inget spelar någon roll. Får gråtattacker så att jag knappt kan andas. Känner panik och stress och har börjat begränsa mig mer och mer. Vet inte vad det beror pp men har märkt att jag vill göra mindre saker och vill inte träffa människor. Övertänker saker osv. Känner ofta av en stress i mig själv, även när ja inte har mycket att göra. När jag var yngre mådde jag ganska dåligt ibland men trodde liksom str jag hade kommit ur det men upplever nu att det bara visar sig på annat sätt. Detta har hållt på under en längre tid. Mina vänner säger att jag ska prata med någon och jag funderar på det. Men sen kommer perioderna när jag mår helt okej bra och då tycker jag att de känns onödigt att starta en stor grej liksom. Men samtidigt mår jag så dåligt när jag är i den perioden. Har funderat på om jag kanske kan vara biopulär, stressad eller någon typ av depression? Behöver jag söka hjälp eller är det här normala känslor hos en tonåring? Vad anser ni?
/behöver råd&hjälp

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker att det låter som att du kämpat länge med hur du mår. Skönt att du har perioder då du mår bättre, men just nu låter det faktiskt tufft för dig.
Att du känner att ditt mående begränsar dig mer och mer tycker jag också är en anledning att råda dig att gå och prata med någon. Det betyder inte att problemen ska förstoras, utan att de ska tas på allvar för att möjliggöra att du kan må bättre och att avlasta dig ansvaret att det här är något du ska lösa på egen hand. Du visar prov på reflektionsförmåga och det är en bra grund i en samtalskontakt.
Jag tycker att du ska kontakta en ungdomsmottagning och berätta hur du mår. Där kan reda i vad ditt mående går att förstå utifrån "det normala hos en tonåring" och hur du kan hantera stress, nedstämdhet och ångest. Om ni sedan kommer fram till att du skulle behöva mer hjälp, kan de hjälpa dig vidare till exempelvis BUP, som diagnostiserar och behandlar svårare och mer komplex problematik om så behövs.