Gå på BUP som norsk medborgare
Hej. Jag undrar om det är möjligt att man kan få gå hos bup och få hjälp även om man är norsk medborgare fast bor i Sverige?
lajnus

BUP svarar:
Hej!
Det är en bra fråga, alla sådana här juridiska frågor kan vara lite snåriga och är inte helt enkla att hitta tydlig information om. Men, du bor i Sverige och önskar hjälp av BUP så då ska du kontakta den mottagning som finns där du bor. Du hittar kontaktuppgifter här på bup.se
Tillsammans med en behandlare på BUP får man komma fram till vilken hjälp du skulle behöva och vilka förutsättningar det finns för det. Vi gör alltid en bedömning av om BUP är rätt ställe och i ditt fall behöver man också ta ställning till hur länge du ska bo här, när fyller du 18 år etc. Du kan också prata med kuratorn på din skola för att få hjälp om du har fler frågor eller med vart du ska vända dig.