Vill inte störa någon med mina problem
Jag har ångest, jag vet att jag behöver prata med någon men så fort jag berättar om något jag har ångest över känns det som om personen som lyssnar egentligen inte bryr sig. Jag vill få ut allt men jag vill inte störa någon annan med mina problem.

BUP svarar:
Hej!
Att dela sin oro, sina erfarenheter och problem med någon brukar vara det som gör att man kommer vidare och kan hantera det som händer. Jag tycker det är klokt av dig att vilja prata med någon. Jag förstår det som att du har försökt prata med någon/några men det har känts som om den/de inte riktigt lyssnat.
Det kan ha många olika orsaker.
Ibland kan det vara att någon försöker vara uppmuntrande istället för att bara lyssna, så att det känns som att de inte tar en på allvar.
Ibland kan den man berättar för tycka att det blir för svårt och kanske inte riktigt vet vad den ska säga.
Det är svårt att säga vad som hänt med den/de du försökt prata med som gjort att du inte känt att de lyssnat.
Men, ge inte upp, fortsätt att prata! Du kommer att möta människor som inte får dig att känna att du "stör" med dina problem.
Du har lite olika val. Om du har någon vuxen hemma som du känner att du skulle kunna prata med så kanske det är förstahandsvalet.
Om inte, så kan du söka till elevhälsovården på din skola, skolsköterska eller kurator eller närmaste ungdomsmottagning.
På nätet finns också till exempel tjejzonen där man bland annat kan chatta med andra ungdomar.
Du är på rätt väg och jag vet att det finns människor som kommer att lyssna.